Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 850 -95, köpte en av biltemas stereo men funkar inte som den ska, lämnade in den på biltema och dem har haft den i snart 3 veckor utan att uppleva några problem, den är monterad i en bil som en i kundtjänst har för att köra till och från jobb. Det är andra stereon därifrån, samma fel på den första.

Han sa att det kan vara så att det är något fel med strömförsörjningen till stereon, felet är att när man svänger i t.ex. en rondell så spottar den antingen ut skivan eller startar om den, har man den på USB/SD så startar den CD:en, i radioläge så startar den också CD:en.

Nu har jag den gamla i, vilket funkar utmärkt, en gammal kassetare, Clarion tror jag.

Har inte en aning om vad som är fel, någon som vet???
Har väldigt svårt att tänka mig att något eventuellt fel med strömförsörjning skulle göra dom saker du beskriver, i så fall borde liknande hända vid snabb off-on kan man tycka. Testat det? Alltså att den t.ex. hoppar över från radio till CD vid snabb off-on.
Spontant känns det som något glapp i CD-enheten, nån kännare som slår till vid lång vänstersväng, kanske i kombination med någon ojämnhet. Den verkar ju reagera som om du stoppar i en CD-skiva.
En gammal bandare är nog inte i närheten lika känslig för dålig strömförsörjning som en modern stereo, så jämförelsen haltar lite. Glapp/dålig strömförsörjning till komplicerad elektronik kan skapa de mest otroliga fenomen....
Tips på hur man kan fixa så att det blir bättre då??
Kolla ISO-adapter???
Kolla strömmen från batteri???
Kolla ström in till stereo???
Även kolla spänningen???
Blir att kolla spänningen från batteri, strömmen blir svår att kolla på batteriet :)
Har kollat spänningen in i radion, den ligger på ca 13,7 V förutom om du sätter på en massa saker i bilen och då kan den gå ner till 13,4 V. Finns två 12 V linor in men det är samma för bägge, ena är batteri, och den andra är tändningen. Vet ej vilken den kör på när man kör.

Jorden ser inte ut som att den är kass, får kontakt nämligen, alla säkringar är hela, kollade inte reläer men får kanske göra det, batteriet satt löst innan så jag fick ta ett litet spännband och sätta fast det(kan kanske ha varit det???).

Biltemas radio ska klara mellan 11 och 14,4 V står det på hemsidan.
Tycker fortfarande att det låter lite långsökt med elfel, men bra att kolla upp det.
Jag hade satt i Biltema igen och försökt provocera fram felet. Du sa att det oftast händer i rondell. Försök kom fram till vad det är, skarp sväng, lång sväng, gupp, etc. Eller en kombination.
Kanske dra ut stereon en bit (med sladdarna i) och dutta lite lätt på den för o försöka få fram felet.

Annars om det skulle vara bilen får du väl sätta en lampa istället för stereon o se om den blinkar vid körning...
Tyvärr har Biltema fått in den på reparation och dem försöker få fram felet genom att dem har sattit den i en av deras personals bil. Han skulle ringa så fort han fick fram fel på den, men han hade tydligen haft ungefär samma fel med elen vilket han på något sätt fixade men han sade inte hur, får fråga honom kanske.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]