Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej! När jag svänger fullt vänster i låg hastighet så knackar det, något oregelbundet, spelar ingen roll om jag gasar eller inte.

Har nyligen haft ur växellådan och då också subframe och massa annat, tror detta knackande började efter det.

Ny drivknut vänster fram, gammal höger.

Jag har kollat och ryckt i axlar, bärarm, krängningshämmare samt kontrollerat att däcken ej tar i nånstans.

Bilen går perfekt i övrigt, så om ni inte kan komma på nåt annat jag glömt så tänkte jag åka vidare tills nåt mer uppenbart händer :D

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Vilken sida kommer ljudet ifrån ?
Låter ju typiskt drivknut. Höger då ...
Användarvisningsbild
av taxi
Det är ju just det, i bilen är det omöjligt att avgöra vart det kommer ifrån, mer än framifrån. Men högra knuten lider av sned abs-krans så den lär jag byta ändå. Tack för svar!
Användarvisningsbild
av Lasseman
Du menar inte det ljudet som kan uppstå när styrleden går emot undre bärarmen? Det är väl ett ganska vanligt fel. Volvo brukar fetta in knogen för att få bort ljudet.
Användarvisningsbild
av taxi
menar du styrknoge mot bärarm? Minns faktiskt inte hur stoppet såg ut, ska kolla det!
Användarvisningsbild
av Lasseman
Ja precis. Det brukar kunna låta även om det är ok. Tappar man själva "stoppet" så gröper knogen ur länkarmen och så låter det ännu mer eftersom det blir en större kontaktyta. Eventuellt finns inte själva stoppet som reservdel utan man måste byta hela länkarmen (enligt SBP vid senaste bes). Jag har inte provat men det ser ut som att man kan bända av det med en mejsel och trycka det på plats (fjäderstål?).
Användarvisningsbild
av taxi
Lasseman, du är smart! Hade lite fett på styrstoppen för ett tag sen, har inte hört oljudet sen dess! :D
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]