Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Kanske dum fråga men måste kolla.

har lite slangar i motorrummet som ser lite halvtradiga - framförallt kylarslangarna -

Kan man bara byta slangar rätt av eller måste man tappa ut systemet på vatten?

Alltså - jag förstår ju att det rinner ut om jag lossar den undre slangen men om man tänker på de övre - typ mellan kylaren - termostaten osv...

Och hur är det med luft och så i systemet? man kan inte bara slänga på nya slangar hur som helst - behöver systemet luftas på något speciellt vis?

Lite allmänt om slangbyte i motorrummet alltså :)
av semmelman
Jag är ingen mekaniker men så mycket har jag meckat alla fall att ligger det inget vatten eller nåt i en kylarslang eller slang är det bara att byta den. Utan luftning. :)

Dock med de smala metallrören som innehåller bromsvätska där är det luftning som gäller efter påfyllning om man bytt nåt sånt rör (detta kanske du ska hålla dig ifrån).
av hullan
okej - men man kan vara tämligen säker på att det inte ligger vatten i typ de övre kylarslangarna? Alltså de slangar som inte har fall mot sig

?
av *pettson*
Det står i normalfallet vatten även i dom övre slangarna. Gör så att du tittar på expansionskärlets vattennivå. Överallt i motorrummet strävar vattnet efter att ha exakt samma nivå.
Användarvisningsbild
av taxi
och angående luftning: häll i vattnet/glykolen långsamt, kontrollera nivån efter varmkörning. Så gjorde jag och det räckte med den enda påfyllningen efter första varmkörningen. Kom ihåg också att aldrig lyfta på locket till expansionskärlet när motorn är varm, låt den svalna först.
av hullan
*pettson* skrev:Det står i normalfallet vatten även i dom övre slangarna. Gör så att du tittar på expansionskärlets vattennivå. Överallt i motorrummet strävar vattnet efter att ha exakt samma nivå.

Vill du utveckla vad du menade där pettson - hängde inte riktigt med

Menar du att jag bara ska kolla vilken nivå det är i kärlet innan jag lossar slangen - rinner det ut lite ur slangen gör det inget utan jag kan bara fylla på till samma nivå efteråt?
av michaelk
han menar att om slangen ligger under vätskanivån i expansionskärlet då är det fylld med vatten och om den ligger över då är det inte nått vatten i/väldigt lite vatten i... även en danskjävel fattade det .. :)
av *pettson*
Jag utvecklar inte till nån teorilektion nu.. vi tar det enkelt. Kärlet är högsta platsen. Det betyder att du nu har vatten i hela motorn ända upp till den nivån. Vad du än lossar under den vattennivån så innebär det att vatten rinner ur. För att återfylla efter en mindre dränering så häller du som tidigare sagts i vätska långsamt tills det inte går i mer upp till maxstrecket. Sätt på locket. Starta bilen sen och låt den bli lite ljummen, stäng av. Lossa locket långsamt. Just långsamt är nyckelordet, dels vill du inte göra en tryckchock i systemet och dels vill du inte få eventuellt varmt vatten på dej. Om det pyser ut nåt så låt det pysa färdigt. Fyll i om nödvändigt igen. Stäng locket och starta igen. Låt bilen gå varm, håll koll på vätskenivå så den inte försvinner ur kärlet. I övrigt är det inte så noga. Stäng av bilen och låt den kallna (under +35 grader). När den kallnat så öppnar du kärlet och släpper ut ev övertryck. Efterfyller till maxnivån. Skruvar åt locket och nu är luftningen helt klar.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Nästa elbil från Volvo?

Håller med, tycker designen ändå[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]