Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Kanske dum fråga men måste kolla.

har lite slangar i motorrummet som ser lite halvtradiga - framförallt kylarslangarna -

Kan man bara byta slangar rätt av eller måste man tappa ut systemet på vatten?

Alltså - jag förstår ju att det rinner ut om jag lossar den undre slangen men om man tänker på de övre - typ mellan kylaren - termostaten osv...

Och hur är det med luft och så i systemet? man kan inte bara slänga på nya slangar hur som helst - behöver systemet luftas på något speciellt vis?

Lite allmänt om slangbyte i motorrummet alltså :)
av semmelman
Jag är ingen mekaniker men så mycket har jag meckat alla fall att ligger det inget vatten eller nåt i en kylarslang eller slang är det bara att byta den. Utan luftning. :)

Dock med de smala metallrören som innehåller bromsvätska där är det luftning som gäller efter påfyllning om man bytt nåt sånt rör (detta kanske du ska hålla dig ifrån).
av hullan
okej - men man kan vara tämligen säker på att det inte ligger vatten i typ de övre kylarslangarna? Alltså de slangar som inte har fall mot sig

?
av *pettson*
Det står i normalfallet vatten även i dom övre slangarna. Gör så att du tittar på expansionskärlets vattennivå. Överallt i motorrummet strävar vattnet efter att ha exakt samma nivå.
Användarvisningsbild
av taxi
och angående luftning: häll i vattnet/glykolen långsamt, kontrollera nivån efter varmkörning. Så gjorde jag och det räckte med den enda påfyllningen efter första varmkörningen. Kom ihåg också att aldrig lyfta på locket till expansionskärlet när motorn är varm, låt den svalna först.
av hullan
*pettson* skrev:Det står i normalfallet vatten även i dom övre slangarna. Gör så att du tittar på expansionskärlets vattennivå. Överallt i motorrummet strävar vattnet efter att ha exakt samma nivå.