Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!
Håller på att felsöka min volvo 850 turbo -95 nu då jag misstänker att den drar för mycket soppa...

Hur bra stämmer egentligen färddatorns snitt brukning? går det lita på den ?

Hur långt kör ni om ni tankar 10L ? Hur många KM får ni på färddatorn för det ?
Behöver veta då jag jämför mot min, vid eco körning!

MVH
Bor i göteborg och jobbar lite utanför, ett par km. och på full tank kommer jag ca 65mil innan tankmätaren börjar lysa och säga att det är lite bensin kvar. ligger på snitt förbrukning på 0.85-0.9 ungefär... sthlm t/r hade jag snittförbrukning på 0.68 vilket skulle ge ca 100mil till tom tank.

850 GLT -97
av *pettson*
Hur svarar man på det när ingen kör exakt som du gör och förmodligen åker inte alla samma väg osv.
Det finns så många parametrar som påverkar att alla svar vi kan få ihop blir nonsens istället för information.
Det enda du kan göra är att åka o ta ett avgastest på den. Vad säger dina avgasvärden? Dom ljuger aldrig och påverkas inte av olika vind, väder, yttre miljö som vägbeläggning, uppförsbackar osv, däcktyper, däcktryck ja.. en oändlig mängd parametrar som påverkar olika grovt. Bara trycket och däcktypen samt den asfaltstyp man rullar på gör rejält mycket.
Sen för att köra eco med en T5 bör man vara väldig bekant med styrdonets hållpunkter för lite olika besparande/besvärande funktioner.
Min 855 T5 2,3 går på blandat 0,80-0,85, och på landväg ned mot 0,70, och körcomputeren visar ochså detta. Den är chippad.
Till och från jobbet ligger jag på 0,85/mil i snitt, ger i så fall 11,8mil på 10 liter.

Färddatorn i vår V70 visar 5% mindre än verkligheten (visar 8,1 liter/100km i fallet ovan).
Min VW Touran visar 10-12% mindre än verklig förbrukning så volvon är hyfsat pricksäker.
Som alla säger, det beror ju på hur mycket du gasar och däck, väg, vind, last, regn, sol, osv,osv,osv.... Åkte till Strömstad förra veckan och va lätt på gasen och körde 110-120 och då snittade T5:an 0,77.. Sen lite stadkörning och några omkörningarn så passerar den 1 liter utan problem.. Brukar vid normal körning för mig snitta runt 0,9.. Min T5:a drar mindre än min GLT... :)

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]