Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har gjort ett omfattande arbete med bromssystemet...bytt slangar, rör, ok, skivor och belägg runt om.
Bromsvätskebehållare och resten av bromssystemet har således stått tomt några dagar, igår var jag förbi Mekonomen och skaffade bromsvätska. Fyllde upp och luftade med hjälp av "Luftman" kopplad till kompressor (1 bar). Allt gick smidigt och bra och bromsen känns bättre än nånsin...det var behövligt med renovering m.a.o.

Nu till min egentliga fråga. Killen på Mekonomen tyckte att jag även borde lufta kopplingen och ville därmed sälja på mig en till flaska med bromsvätska. Var detta ett säljknep eller har han rätt?

Under arbetet med bromsarna har jag inte rört kopplingspedalen ö.h.t. Är det ens så att min 855á har gemensam vätskebehållare för broms och koppling? Skulle kännas bra att veta innan jag hissar ner bilen igen.

Sen låter det konstigt att luft skulle nå från behållaren ner i ledningen till kopplingens cylinder om man inte rör pedalen?

Är en 855á från 96 med en B5252s motor på 144hk.

Tack på förhand!

//Peter
av *pettson*
Det är samma behållare till vätskan mellan broms och koppling. Det är aldrig fel att lufta ur kopplingen så att den garanterat är luftfri och vätskan är ny och fräsch.
För att få i vätska till kopplingen.. som har facket längst bak i behållaren, så krävs det att man fyller på ända upp så det rinner över i det facket.
Tackar för snabbt svar, då tar jag och fixar det ikväll :D

Borde väl gå bra att, även i detta fall, lägga på 1bar tryck på kärlet för att sen öppna luftnippeln...då med kärlet "nästan översvämmat" ? Kommer jag åt luftnippeln lättast ovan eller under bil? (den står på pallbockar just nu).

//Peter
av *pettson*
Du måste gilla att göra dej extrajobb? Kopplingen sitter belägen nedanför kärlet och vätska finns i.
Bara montera en slang ställa kärlet lägre än nippeln och öppna nippeln så sköter tyngdlagen resten medans du tar en kopp kaffe.
Tackar för hjälpen, har nu även ny vätska i kopplingen...luftat och klart. Gjorde som du tipsade Pettsson och sen fyllde jag på med ny genom att koppla en spruta och slang till nippeln på slavcylinder, tryckte bromsvätska bakvägen upp genom slavcylinder --> kopplingen känns som ny. Man lär sig alltid nåt nytt som glad amatör.

//Peter

Håller med, tycker designen ändå […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]