Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sjuksköterskan
Hej allesammans !

Lämnade in pärlan häromdagen för byte av motorolja och lite annat småjobb hos min lokala märkeshandlare. Bad dem även rengöra vevhusventilationen efter att ha läst alla trådar här om vad som händer om man inte gör det, så jag gjorde det rent förebyggande. Bilen är en Classic 00:a, ett av de allra sista exemplaren som lämnade belgiska Gent i månadsskiftet februari/mars år 2000 och som hunnit rulla 28.000 mil sedan dess.

Hursomhaver, notan för just detta jobb landade på 247 kronor. Det står "kontroll rengörning". Men får man en seriös rengöring för den summan ? Efter att ha tittat på den eminente Pettssons guide borde det ju ta också en erfaren mekaniker en hygglig stund att plocka ner insug och dylikt för att komma åt att rengöra, så jag blev förvånad att summan var så låg. Vad tror ni ?

Vänligen
Forumets sjuksköterska
av michaelk
det låter lite billigt borde väl ändå ta lite tid for även en yrkesmeckare ...
av 2444ever
Tror dom bara blåser med tryckluft på något ställe. Men det kan kanske någon med mer kunskap svara på.
Användarvisningsbild
av Alfredo
2444ever skrev:Tror dom bara blåser med tryckluft på något ställe. Men det kan kanske någon med mer kunskap svara på.
Detta arbeta hade Jag beställt och var närvarande när det utförtdes, frågade samtidigt vilka delar som skulle bytas. Svaret var att inga delar behövs. Plockades bort en slang ovanpå toppen, tog en torx meisel och slog på en skruv som ansågs svår att lossa över en rundad plast. Arbetet fortsatte med att plasten ovanför toppen togs bort, tog tryckluft och blåste iden nyss borttagna slangen som är fäst vid toppen. Sedan fortsatte arbetet med att en av dom satte motorn igång och den andra tittade vad som händer. Nu monterades allt tillbaka, jag blev kallad attt betala 25 €
Tog upp saken långt efteråt med ägaren, och sades att på detta sätt har Han alltid skött om denna saken.
Detta är Min erfarenhet........
av michaelk
låter inte bra tycker jag ...

på det sätt flyttar man ju bara skitet till oljefällan och i värsta fall vidare till bottentråget .. eller ut i den slang där i gasarna går ut från oljafällan...
av 2444ever
2444ever skrev:Tror dom bara blåser med tryckluft på något ställe. Men det kan kanske någon med mer kunskap svara på.
Detta var alltså INTE en rekommendation, endast vad jag tror dom gör, och det förklarar också det låga priset. Har för mig att pettson i någon tråd kallat detta för "fusk" eller liknande, och att om det skall göras ordentligt så skall det vara typ så som han beskriver på sin hemsida.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Det finns bara ett SERIÖST sätt att göra detta på, och det är insug ner, bort med oljefällan, rengöra och ta bort all koks som förmodligen bildats i kanalen som går in i blocket. Oljefällan kan gå att rengöra om den inte är helt igensatt..
av michaelk
precis ... på andra sätt flytter man ju bara skitet till annanstans i systemet
Användarvisningsbild
av Alfredo
Alfredo skrev:
Detta arbeta hade Jag beställt och var närvarande när det utförtdes, frågade samtidigt vilka delar som skulle bytas. Svaret var att inga delar behövs. Plockades bort en slang ovanpå toppen, tog en torx meisel och slog på en skruv som ansågs svår att lossa över en rundad plast. Arbetet fortsatte med att plasten ovanför toppen togs bort, tog tryckluft och blåste iden nyss borttagna slangen som är fäst vid toppen. Sedan fortsatte arbetet med att en av dom satte motorn igång och den andra tittade vad som händer. Nu monterades allt tillbaka, jag blev kallad attt betala 25 €
Tog upp saken långt efteråt med ägaren, och sades att på detta sätt har Han alltid skött om denna saken.
Detta är Min erfarenhet........

Detta var absolut ingen rekomendering från Min sida, tvärtom ville Jag uppmärksamma på ett fuskjobb.

Där ser man. Sjukt störigt, men för[…]

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]