Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj! Ny här så jag vet inte ens om jag är i rätt del på forumet. Förlåt för det i sånna fall.

Har ett litet bekymmer som jag skulle vilja ha hjälp med.
Det är så att jag ska byta vänster yttre drivknut och jag vet inte vilken jag ska köpa.
Slår man på regnumret så får jag fram på skruvat.se att bilen har Reg.datum 1998/09/03. slår jag sen på autoexperten och mekonomen så får jag fram Reg.datum: 1999/01/13. Så jag vet inte splinesen. 26 eller 36.
ska man köra 2 mot 1 i detta läge eller? 26 splines står fram till år 199812. 36 splines står från 199901.

Kan man annars räkna splinesen om man hissar upp hela bilen o drar av damasken?

Vore väldigt tacksam för svar.

Mvh Andreas
Kolla om du har bult eller mutter som fäster din drivknut mot hjullagret. Du ser den om du plockar av centrumkåpan eller tar loss hjulet. Bulten/muttern sitter i mitten av hjullagret som du ser i mitten på bromsskivan. Om du har bult så har du knuten med 36 splines :)
anTLo skrev:Okej, jag har en bult som är storlek 13mm. Kände på den för några dagar sen och kunde dra åt den liite grann. Då är det alltså 36 splines med bult jag ska ha om jag fattat rätt?
Japp då är det 36 splines som du ska ha, d.v.s. den som är från -99 och frammåt.
Trevligt, tackar för alla svar. Det har varit till stor hjälp. Är det bökigt att byta själv eller är det lönt att ta hjälp från verkstad? Min svåger har verkstad o han sa att han kunde be hans mekaniker hjälpa mig för en 500 hundring. :)
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]