Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nightrunner
kan man ha strypventil för att ställa laddtrycket istället för magnetventil om bilen är chippad??

har som sagt tidigare fått problem med att den inte laddar som den ska och har bytt magnetventil men ingen skillnad, tänkte att isåfall provar jag med strypventil , den laddade 1,1 - 1,2 förut men nu orkar den inte ladda mer än 0,7 fast jag har bytt MV,,
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Man kan ha, men om allt är ok så ska det inte behövas. Jag skulle ju felsöka slangar och wastegate först och främst. Sen skulle jag även fundera på om något av avgassystemet kan bromsa, igensatt katalysator eller ljuddämpare.
av nightrunner
har kollat allt,, å då menar jag ALLT , men får inte turbor att ladda som den ska,, har kopplat in en strypventil nu och de blev en jävla skilnad, , men den visar fortfarande att den får för lite soppa när turbon börjar ladda så ja tordes inte gasa så mycke,, väntar på ett nytt chipp nu så få vi se vad som händer,, annars blir de till att skaffa större pump, större spridare och större tryckrör,
Användarvisningsbild
av Marlboroman
nightrunner skrev:har kollat allt,, å då menar jag ALLT , men får inte turbor att ladda som den ska,, har kopplat in en strypventil nu och de blev en jävla skilnad, , men den visar fortfarande att den får för lite soppa när turbon börjar ladda så ja tordes inte gasa så mycke,, väntar på ett nytt chipp nu så få vi se vad som händer,, annars blir de till att skaffa större pump, större spridare och större tryckrör,
Hjälper det inte med nytt chip så lär du börja fundera på om lmm, motortempgivare och sånt funkar som det ska. För så länge du inte bytt till ett chip som kräver större spridare och såna så ska ju inte såna modifieringar krävas för tt den ska gå bra. Pump kan väl förstås vara bra att byta om den börjatr gå långt för då sunker ju pumpens flöde och då kan dem börja gå snålt.
nightrunner skrev:hur mycke ladd tål org topppackning och motor i övrigt??
Sånt går inte att ge ett rakt och definitivt svar på. Packningen som sådan hänger ju med upp till 500hk utan större bekymmer mad original bultar. Med stummabultar håller den för mer än så förutsatt att motorn gårsom den ska och det är en vettig mapp. Annars kan man skjuta den på väldigt låga laddtryck/effekter.

Den andra begränsade faktorn är vevstakarna som kröks eller går av någonstans mellan ungefär 0,5 och 2 bar. Men vilket tryck dian stakar tål i din motor som ska släpa din bil med din körstil kan ingen tala om med säkerhet. Det är ingen komst att köka stakar på original laddtryck, men å andra sidan finns det dem som laddat mycket mer än vad som "ska" gå och det har hållt... ett tag i alla fall. Man brukar säga att 1,2 är max med original stakar, men det är en sanning med modifikation egentligen. Högt laddtryck på låga varv är ett säkeret kort när det gäller att krökarna originalstakar. Folk som köper billiga pysventilr för stt kunna ställa laddtryck och som vill få upp trycket brukar kunna få lära sig att ventilen är billig - till skillnad från raset den kan orksaka.
av nightrunner
ok, jag har ställt trycket på de som de va då ja köpte bilen alltså 1,1 och nu går den som den gjorde då ja köpte den,

jag e inte en sån som kör aggresivt och håller på att spinna å ha mig utan jag vill bara att kraften ska finnas när den behövs,

va de inte du som hade koll på bränslepump som e bättre än org fast som inte kräver nån mod för att passa??

sen e de vell inget fel att ändra håll på insugsrören så de går in i IC uppifrån istället för nerifrån??
man slipper ju en massa böjjar,
av *pettson*
nightrunner skrev:ok, jag har ställt trycket på de som de va då ja köpte bilen alltså 1,1 och nu går den som den gjorde då ja köpte den,

jag e inte en sån som kör aggresivt och håller på att spinna å ha mig utan jag vill bara att kraften ska finnas när den behövs,

va de inte du som hade koll på bränslepump som e bättre än org fast som inte kräver nån mod för att passa??

sen e de vell inget fel att ändra håll på insugsrören så de går in i IC uppifrån istället för nerifrån??
man slipper ju en massa böjjar,
Om du använder pysventilen nu för att ställa laddet på bilen så hoppas jag du är medveten om att bilen inte får varesej rätt bränsle eller för den delen rätt tändning i förhållande till ladd. Det finns ingen riktig mätning av laddet och kurvan på det ifrån styrdonets sida, alltså ingen trycksensor. Det är en beräkning som hela tiden pågår i styrdonet istället. Enda metoden för bilen som gör att den går på rätt sätt är chipning oavsett. Om bilen ska styras av en pysventil så ska bilen chippas för just en pysventil. All annan körning är en risk för haveri.
av nightrunner
de här är svaret jag fick av jocke på fastcar,

Om du har en Strypventil så måste magnetventilens slangar kopplas ur. Du kan dock ha elkontakten kvar för att slippa felkoden i instrumentpanelen. När magnetventilen är urkopplad så styr du själv vilket tryck som skall användas med hjälp av strypventilen.
Magnetventilen talar inte om för motorn hur mycket turbon laddar, utan styrboxen talar om för magnetventilen hur mycket den ska låta turbon ladda. Därefter känner bilens luftmassemätare/map-sensor av hur mycket luft som kommer in i motorn och talar om för styrboxen att den ska justera bränsle & tändning efter det.

Det är alltså inget fel med att byta ut magnetventilen mot en strypventil
Användarvisningsbild
av Marlboroman
nightrunner skrev:Det är alltså inget fel med att byta ut magnetventilen mot en strypventil
Tyvärr förefaller inte jocke på fastar vara riktigt insatt i vad han uttalar sig om i detta fall. Magnetventilen styr laddskurvan på ett helt annat sätt än vad magnetventilen gör. Vilket gör att man bitvis hamnar utanför gränserna i vissa mappar med rasrisk som följd. Pysventil ger dessutom laddtryck fortare än vad magnetventilen tillåter. Med magnetventilen så hålls laddtrycket ned i vissa situationer för att minska belastningen på vevstakar och koppling. Sen kan man dessutom få otäcka laddtryckspeakar med pysventil. En korrekt fungerande magnetventil är fullständigt överlägsen en pysventil. Med pysventil gäller det att komma ihåg att tänka på hur man kör, och till exempel inte ge full gas på låga varv.
av nightrunner
ok,, då e de väldigt konstigt att min helt plötsligt har börjat ladda 0,5-,0,6 för lite sen vi bytte låda, och ja jag har kollat varenda liten pryl, köpt ny magnetventil men fortfarande samma sak, den orkade inte ladda ändå,, blev ifrånkörd av en std 740TIC och de ska inte va möjligt med en bil som ska ligga på 300hp, nu när ja fick upp laddtrycket igen så går den som den ska tycker jag, vad är då felet??????

hoppas på att de nya chippet kommer idag och att de e de som e felet annars blir de en jävligt fin 855 t5r till salu billigt snart
Snedslitna däck V70-2012

Verkar vara lurigt med de bakbussningarna. Min gjo[…]

Takräcke för v90 på xc90)

Någon som testat volvo original lasthå[…]

Jag provade också göra båda omsta[…]

Youtube-tråden

Det är inte lätt för yngre personer[…]