Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Axenrot
Nu är det nya problem...
I förrgår märkte jag av att det liksom vobblade lite när jag kom upp i högre hastigheter typ 70-80. Det kändes som det kom från vänster fram någonstans och när kollade runt vid vänster framhjul så kändes det mycket varmare än något annat däck/hjul. Vad kan detta bero på? Det har varit ganska regnigt här de senaste dagarna, vet inte om det har med saken att göra? Tacksam för svar.

Volvo V70 SE 2.0 SE
av michaelk
låter som bromsen som hänger lite .. sen när den blir för varm blir den skäv och det kan ge en massa vibrationer ... skakar den mer när du bromsar?

kolla tex också hjullager tag tag i hjulet och se dra lite runt i det är det glapp är det lager.. om inte är det nog skivan som blivit skäv pga påliggande broms
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Att hjulet blir varmt torde bero på att beläggen ligger på. Wobblandet beror troligen på en skev bromsskiva, den kan ha blivit skev på grund av överhettning.

Mvh GK
av Axenrot
Ja det vobblar rejält när jag bromsar in och vobblandet ökar ju varmare bilen blir eller ju längre jag kör. Vad kan jag göra åt det? Går det att fixa själv eller är det verkstad som gäller? Kan man köra med det eller är det risk att något går sönder. Semestertider nu så det vore bra om det kunde vänta någon vecka...

Volvo V70 SE 2.0 -99
av michaelk
jag skulle inte köra för länge och långt iaf det kommer bara bli mer och mer och finns väl saker som i sista ende kan gå sönder ..
det är med garanti dina skivor ... troligen ligger bromsan på pgav oken har satt sig .. om du inte kan lite meckande sj då är det verkstad som gäller

men byta skivor och evt belägg är inget svårt och att få oken till att glida igen krävar i regel bara lite sandpapper och kopparfett det kan dock vara ett helvete att få isär..

men det är en timma eller 2 max att fixa det så inget som behöver förstöra din semester hehe
av michaelk
hur skulle det kommit dit? han har ju inte haft av skivor eller hjul..
Alfredo skrev:Kan vara smuts mellan skivan och navet?
av zäta
Kolla att du inte har bulor på däcken, jag hade liknande symptom på en 740 jag hade, och det var insidan på framdäcken som separerat i kanten mellan slitbanan och sidan.
Det var ganska svårt att se då bulorna var smala ganska låga och långa men gick att se när man hissat upp bilen och snurrade på hjulet.
av Axenrot
Tack för all hjälp och alla tips. Bytte vänster bromsok fram idag. Damaskgummit var helt slut och kolven hade då fastnat så att belägget låg på skivan hela tiden. Bytte även beläggen på båda sidor då det var rejält nedslitet på vänstersidan. Nu går den toppen igen. Återstår bara att få rätt lufttryck i oket. Åter igen tusen tack!
av michaelk
lufttryck i oket? ... nu har jag alldrig meckat med volvo bromsar men det skall helst inte finnas luft i ett bromssystem om det inte är en lastbil.. tvärtom luftar man ut det så det inte finns luft.. hoppas det är det du menar hehe
Axenrot skrev:Tack för all hjälp och alla tips. Bytte vänster bromsok fram idag. Damaskgummit var helt slut och kolven hade då fastnat så att belägget låg på skivan hela tiden. Bytte även beläggen på båda sidor då det var rejält nedslitet på vänstersidan. Nu går den toppen igen. Återstår bara att få rätt lufttryck i oket. Åter igen tusen tack!

Håller med, tycker designen ändå […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]