Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mathias29
hej.

har ett smått problem, beställde nya kolvar till min bil på volvo.

de slog på mitt reg nr och motorkod dvs B5254t som är en 2.5t med 83mm borr.

skulle ha sådana kolvar men får hem 81mm kolvar och dessa har inte ens sådana där urfräsningar för ventilerna som jag har på mina orginalkolvar som satt i bilen.

art nr på förpackningarna stämmer med deras reservdelsprogram på datorn men i verkligheten är det helt fel.

någon som råkat ut för detta?

är det specialkolvar till min motor eller vad är det frågan om.

kolvarna som satt i motorn är märkta Mahle. det var inte dessa jag fick från volvo.

givetvis så hade ju volvo stängt reservdelsbutiken när jag åkte ner igen.

hur gör jag nu, ja fattar inget å hade ju hoppats på att få ihop bilen i helgen :(

är detta ens kolvar som volvo kan få tag i??

oerhört tacksam för svar och om nån råkat ut för samma sak.

mvh/ Mathias
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det finns bara en sak att göra: åk tillbaks med kolvarna och påpeka att det är fel och få dem att skaffa fram dem rätta. Har du fått hem 81mm kolvar är det inget som helst snack om att det är totalt fel.
av mathias29
du har så rätt i det marlbroman. men det konstiga är att det är rätt kolvar enligt deras dator. alla artikelnummer stämmer med dom på alla 5 förpackningarna. både på mina 2 C kolvar och 3 D kolvar. kollade exra på det då vi öppnade och kollade på dom där nere och såg att i dessa fanns det inte urfräsningar för insugsvntilerna.

jag menar när dom slår på en B5254t motor så är det väl fel i deras dator om det kommer upp art nr för 81 mm?

uach inge kul detta. nu sket sig hela helgen :(
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Sen är det ju frågan om den bakom disken faktiskt slog på rätt motor och inte en B5234T och sen blånekat... Det finns många reservdelsförsäljare som inte har ett dugg koll på vad dem håller på med.

Kollat om det står artikelnummer ingjutet i kolvarna och jämför mot vad som står på kartongen?
av V70XC1998
mathias29 skrev: någon som råkat ut för detta?
Inte med kolvar, dock med en täckbricka till den bakre kofångaren. Beställde en till vänster bak men fick höger bak. Art nummer på paketet stämde. Märkesverkstaden beställde igen. Samma historia art nummer stämmer, men höger bak istället för vänster bak. Tog mig drygt tre månader att få rätt plastbit. Visade sig att det företag i Norge(!) som packade delarna hade packat fel i en hel sändning till Volvo, jag var oturligt nog första kund att få erfara detta... Tillbaka till verkstaden alltså, om det nu räcker med det. Hoppas att du inte råkat ut för det som hände mig, trist att vänta tre månader på en plastbit och så skall det vara en svensk bil, helt otroligt.
av mathias29
okej! nu så ... på ena D kolv står det följande,

* kartongen : 274133

* i kolven : 243668, alt 31104842

på en a C kolven,

* kartongen : 274132

* i kolven : 243668 , alt 3110484

det sistnämnda nr på kolven är stämplat i toppen den förstnämnda är ingjutet på insidan på kolven.

Marlboroman : det var en B5254t han sökte på, han vinklade skärmen så både jag och farsan såg att det stämmde då vi blev väldigt osäkra när de nya inte hade urfräsningar för ventilerna.

måste väl vara felförpackat. :(
av mathias29
Hopp då har man varit och lämnat tillbaka kolvarna på volvo.

Killen bakom disken fattade noll och inget när jag klev in 07:00 när de öppnade och sa att du har gett mig kolvar till en 81mm motor :evil:
Nåja han började kika igen i sitt program och hittade tillslut en annan kolv till min, säkert den rätta men då dök ju nästa problem upp, den kolven finns bara i D,E,G klassning.
INTE C som jag behöver 2 st utav. Blev ombedd att komma tillbaka på måndag för då skulle tydligen nån mer kunnig person finnas tillhands.

Typiskt detta! Blir att putsa motordelar resten av helgen istället. Lär väl skina som aldrig förr under huven sen. :D

hur stor är skillnaden mellan C och D klassning?

Vet en kille som säljer 5st enbart provmonterade s60r kolvar, dock är alla D klassade men antar att man skall följa klassningen som är på blocket.

Annars passar de rätt i? inte hittat nån konkret info om det på nätet som ger svar.

nåja dags att bege sig till garaget :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Skillnaden mellan klassningarna:
C = 83,00 - 83,01mm
D = 83,01 - 83,02mm

Men frågan är ju om det ens är ide att skaffa kolvar med en viss klassning på. Har blocket gått en bit och blivit slitet så är det ju snarre frågan om borrning och överdimensionskolvar. Köpa nya kolvar till et slitet block om dem kolvar som satt i innan är användbara är mest bortkastade pengar.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
mathias29 skrev:Vet en kille som säljer 5st enbart provmonterade s60r kolvar, dock är alla D klassade men antar att man skall följa klassningen som är på blocket.

Annars passar de rätt i?
S60R kolvarna passar inte om du inte byter vevstakar, med den vev och dem stakar du har nu kommer kolvarna krocka med toppen. Det går att byta till kortare vevstakar, men med 139,5mm stakarna så får men låg grundkompression, det finsn dock folk som åker med såna stakar och vanlig ltt-kolvar och en hel del effekt.
av mathias29
Ok! Synd jag beställde H-profil med standardmått då :). När du ändå är här marlboroman, jag har kamlåsningsverktyg och även kilen till att låsa veven med men var tusan ska den in? Nånstans runt startmotorn har jag förstått. Så långt är jag med :) sedan köpte jag 2 tuber av Volvos packningslim då vad jag förstått inget annat passar. Rollar man på limmet smidigast? Eller skall man ta en pensel? För limfogen skall väl vara riktigt tunn så inga rester pressas och hamnar i kanalerna i ventilkåpan, vill inte göra misstag :)
Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]