Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Fettade för några veckor sedan in anliggningsytan mellan yttre drivknutarna och hjullager på min V70 -99 för att motverka att det klickar och har sig när man startar samt vid gaspådrag och gassläpp. Jag använde bromsfett, eller bräkelube som det står på förpackningen. Problemet är bara att nu klickar det mycket mer än innan. Man hör ett ljudligt klick/knäpp en gång från varje framhjul när man börjar rulla eller gasar på och släpper av. Är det fel fett för ändamålet? Återanvände förvisso centrumbulten men la på blå loctite och drog den med 35Nm och sedan 90 grader.

Tacksam för tips på fett för ändamålet samt andra synpunkter :)

/Markus
av *pettson*
Tja fettet du använt är förmodligen inte vattenbeständigt. Får man rätt fett på rätt ställe så ska klickandet upphöra. Det har iallafall gjort det på alla bilar jag behandlat. Tipset är dessutom ifrån lokala volvo verkstan.
SubMarine skrev:Återanvände förvisso centrumbulten men la på blå loctite och drog den med 35Nm och sedan 90 grader.
Säger verkstadshandboken att dragning först ska ske med 35 Nm och sedan ytterligare med 90 grader? Vilket kan skälet i så fall vara att man inte nöjer sig med bara ett slutligt vridmoment? Påminner väl lite om åtdragning av klämringskopplingar i VVS-branschen där man först ska dra tills motstånd känns och sedan något varv till.
av *pettson*
Det är sträckbult. Det finns två metoder som används flitigt: Antingen ett moment och sen moment nr 2, ibland i fler steg. Eller moment plus gradtal med angiven skruv eller angivet skruvmaterial. Bägge gör ett slutligt kontrollerat moment.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?