Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Skulle med ett stort TACK få "tips" eller vad det kan röra sig om varför min bil beter sig som hon gör!

Hon går jättebra FÖRUTOM när hon börjar komma upp i värme eller växlat många gånger under kort tid (Samma på sport/Eco.) Även om jag använder mig av "kickdown" kan den börja krångla såhär ibland!
Allt händer just under låga växlar när man bromsar in, då "hackar" den sig ner från 2an till 1an (om jag inte väljer manuellt dra ner till 1an innan det händer, då växlar den som vanligt.
Även 30-50km/h så kan den ibland "bludderhacka" när jag släpper på gasen (hoppas någon förstår ordet bludder) :), Alltså inte växlarna utan mer som att den skulle få soppatorsk utan att dö!

Felkoder har jag läst av och raderat samt läst av igen efter endel körning! Det ända den indikerar för just nu är
"signal från tomgångsventil saknas eller är felaktig."
Innan jag köper en ny tomgångsventil skulle jag mer en gärna vet om det är den här lilla mojängen som kan skapa allt detta problem eller är det något mer som kan påverka i just det här sammanhanget?

*Olja samt filter bytt.
*Bensinfilter bytt.
*Nya tändstift.
*Ny kylare.
*Vakuum slangar verkar vara på sin plats och inga defekter funna.

Mvh Jonnie
av *pettson*
Intressant det där. Förmodligen fick du inte koden 2-2-3 i uttag A2 eller hur? Det är nämligen så att din bil vore väldigt svårstartad utan tomgångsmotor och den skulle inte ha nån tomgång alls i själva verket.
Du fick säkerligen koden i uttag A1. Vilken kod och i vilket uttag, det är det viktigaste.
Du har inte skrivit vart du fick koden. Du har därför inte sett mycket hjälp heller.
MEN om det var i uttag A1 så förklarar det isåfall din växellådas beteende. Tomgångsventilen har inte varit problemet isåfall.
Däremot din spjällägesgivare. Växellådan klagar på att den inte får signal om hur mycket du gasar.

Spjällägessignalen kommer från spjällägesgivaren vid spjällhuset via motorstyrenheten. Signalen informerar växellådans styrenhet om hur mycket gasspjället öppnas. Styrenheten använder signalen för att bl.a. styra växlingspunkter och systemtryck. Signalen varierar normalt mellan ca 0,5 och ca 4,2 V. Då gasspjället öppnas stiger spänningen. Om styrenheten registrerar att signalen understiger ca 0,2 V (styrenheter GRUPP II ca 0,1 V), sätts felkod 2–2–3.

Ersättningsvärde
Styrenhet GRUPP I:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode" har trätt i funktion.
Styrenhet GRUPP II:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode I" har trätt i funktion.
Felorsak
-Avbrott i signalledning
-Signalledning kortsluten till jord
-Kontaktresistans i anslutningar
-Fel i spjällägesgivarens krets.
Felsymptom
-Hårda växlingar på grund av maximalt systemtryck i växellådan
-Ingen lock–up funktion
-Växlingskaraktären kan förändras – oregelbunden växling.
Ursäkta, Sockel A2 (Va) felkoden! vart ute och åkt nu ca 5mil och hon gick som en bil ska gå, krångla bara 1 gång med växlingen innan ett rödlyse i slutet på färden!
Titta koderna igen efter jag läste din insändning och har inte titta de på ca 1 månad efter raderat. Nu visar alla koder 1-1-1, alltså inga fel... Väldigt lustigt men dumt att klaga!

hon är lättstartad, inga problem. Det som kan krångla är om jag håller ner bromsen stillastående och sedan lägger i driver från P eller N så tappar hon kraft och dör ibland, inte alltid och det är oregelbundet!

Kan tillägga att soppaförbrukning är på det normala om det hjälper något att veta.

Kom på att jag har mätt sladden in till tomgångsmotorn (läste på en tråd här) Mätte 0,8-12-0,6 på pinnarna! Är det normala värden? Hade i tankarna ifall det kunde ha med det att göra och om värderna är okej.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?