Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Jaha, då är det ännu fler saker som måste åtgärdas på min Volvo, den har väl snart kostat mig mer på ett år än min gamla 240 på 10 år...

Det är lite "fuktigt" av olja på nederkanten av motorblocket mot höger. Volvo kollade lite och misstänker att det är någon packbox någonstans i närheten av kamremmen (vevhuset?). I så fall är det risk att det kommit olja på kamremmen enligt dom, och byte av den då.

Lämnar ibland bilen till en bra meckare, är packbox och kamrem något som kan bli fel? är det antingen rätt eller fel utan mellanlägen så att säga.
Måste bestämma mig om jag skall lägga ännu mer pengar på den eller försöka bli av med den (är dags för gasspjället också, samt skivor belägg backar bak :cry: ).

Och om det är en packbox, tyder det på något annat fel, eller kan det bara bli så?
av 2444ever
Gasspjället blev bytt och nu är det dags för packboxar i kamremshuset, båda övre enligt en mekare jag känner.
Jag tycker det är lite halvmysko att två packboxar ger sig så. Kan det varit övertryck tidigare nån gång (haft den 1 år), vevhusventilationen?

Jag kände på oljestickhålet och oljelocket borttaget, liiite undertryck på båda ställena, knappt märkbart. Ska det vara rejält undertryck?
Oljelocket droppar det alltid lite olja från när man tar bort det, stänker det upp olja där även om allt är som det skall?

Vill ju helst bli lugnad att allt är bra, skulle helst slippa rengöra vevhusventilationen...
Användarvisningsbild
av Alfredo
På Min 855 stänker det lite olja om Jag tar bort oljekorken, tror att det är normalt.
Har för Mig att Jag läst på forumet att vevhusventilationen ska rengöras varje 3000 mil? Men kan ha fel.
av *pettson*
En kamaxel sitter rakt under locket, prova att titta ned i hålet? Den roterar smord och till viss del i oljebad. Det vore ypperligt svårt att inte få stänk upp på locket.
Packboxar är förslitningsvara. Hur många motortimmar har bilen gått? Bilens miltal är oväsentligt eftersom packboxarna slits även när bilen står på tomgång, det betyder att en bil som är tomgångskörd i stockholmstrafiken kanske behöver göra sitt byte av packboxar på halva milintervallet som en långpendlare på motorväg.
Det är inte nåt speciellt märkligt att packboxar behöver bytas, det tyder inte ensamt på att nåt är onormalt.
Enligt din egen undersökning så finns det undertryck i vevhusventilatione och då är allt som det ska. Huvudsaken är att där inte bildas övertryck. Det ska inte vara nåt enormt undertryck då det inte är en vacumpump utan en motor där gas rör på sej både framåt och bakåt i vissa lägen.

Det är ju sorgligt att bilen kostar just dej pengar, men äger man en bil mitt i ett slitdelsintervall så får man kostnaderna.
Att jämföra äpplen och päron gör sällan nån lycklig när vi pratar ekonomi. Du jämför två helt skilda konstruktioner och tycker inte om läget.
Ska vi hårddra det så är det ju billigare att äga en vanlig ny 4hjulsdriven traktor i 2 miljonersklassen, än att åka både 240 eller 850 eller 70 serie. Gör mer för bränslepengarna, servas mer sällan. Kalas ju, ända tills det är slitdelsdags, vilket infaller totalt olika på alla tre. Plötsligt är det enormt billigt med vilken personbil som helst..
En 240 är absolut inte en fröjd när det är slitdelsdags till bilen, delarna kostar nämligen ganska lika mellan 240, 740, 940 och 850 samt 70 serien sett över en 10års period från splitt ny bil. Däremot som sagt infaller behovet av slitdels byten olika på dom dels på grund av konstruktion och dels på grund av körstil med mera som jag var inne på när jag frågade om motortimmarna.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]