Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ejon
Tja!
Har haft problem med denna felkod 2-3-1 i min volvo 850 turbo, vad kan det vara för fel ?.
Följande har gjorts:
Provtryckt tryckslangarna, försökt kika på alla vacum slangar efter sprickor
Nollstält via ryckt minus polen och även nollat via diagnosuttaget
Stor service gjord, nya tändstift,olja,oljafilter,luftfilter
Lambasonden bytt ca 3 månader sedan

Blir galen av denna felkod, tycker att bilen drar onödigt mycket soppa med men det kanske jag bara som inbillar mig..

MVH
Användarvisningsbild
av mikeyman35
nu vet ju inte jag vad du har för motor i din bil, men det skulle kunna vara ung lika.. 28: 2-3-1 Long term fuel trim partial load. Lower limit, B5204FT
Print

DTC information2-3-1, 2-3-2

Condition
The control module receives information from the HO2S about the fuel/air mixture in the idling and partial load ranges. If the fuel/air mixture deviates from λ=1 the short term fuel trim will compensate this by adjusting the injection timing so that λ=1 is achieved. When the short term fuel trim carries out this adjustment, its mid-point must be adapted by the long term trim. When the long term fuel trim has adapted the short term trim to a maximum value, DTC 2-3-2 (idling range - 0.48 ms to +0.40 ms) or DTC 2-3-1 (partial load range 0.773 to 1.227) and status message Upper Limit (lean fuel/air mixture) or Lower Limit (rich fuel/air mixture) will be set.

Substitute value
None.

Possible source
Upper limit:
Defective MAF sensor.
Low fuel pressure.
Air leakage.
Faulty sensor signals.

Lower limit:
Defective MAF sensor.
Air leakage.
High fuel pressure.
Leaking injectors.
Leaking EVAP system.
Dirty engine oil.
Oil level too high.
Faulty sensor signals.

Fault symptom[s]
Can result in high fuel consumption.
Can result in impaired performance.
av ejon
Defekt MAF sensorn.
Luftläckage.
Högt bränsletryck.
Läckande spridare.
Läckande EVAP system.
Dirty motorolja.
Oljenivån för hög.
Felaktig sensor signaler.

Enda som jag inte kikat på är, defekt MAF sensorn ( Vad är det för nåt? borde inte felkod uppstå )
Läckande spridare, hur ser jag detta att dom läcker ?
Läckande EVAP system ( Vad är det för nåt ? borde inte felkod uppstå ? )
Felaktig sensor signaler, räknas då lambdasond m.m? borde inte felkoder uppstå av dom isåfall?
av mattza
Hej, var det LMM du hade problem med?
Jag har samma problem verkar det som.
Får felkoderna 2-3-1

2-3-1: LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdar eglering dellast, vid undregräns (för fet)

2-3-2: LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdaregl ering tomgång, vid övregräns (för mager)

2-1-2: LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig Motr 4.3 - Signal främre lambdas ond, saknas eller är felaktig
av *pettson*
mattza skrev:Hej, var det LMM du hade problem med?
Får felkoderna 2-3-1

2-3-1: LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdar eglering dellast, vid undregräns (för fet)

2-3-2: LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdaregl ering tomgång, vid övregräns (för mager)

2-1-2: LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig Motr 4.3 - Signal främre lambdas ond, saknas eller är felaktig
Du känner inte att det är nåt märkligt med koderna?
Visst kan Lmm vara anledningen till att lambdan skriker. Men Lmm kan ALDRIG vara anledningen till din 2-1-2 kod. Gör den såna koder så lär den heller inte mäta rätt annars heller.
Så.. är 2-1-2 en äkta återkommande kod?
av mattza
*pettson* skrev:
mattza skrev:Hej, var det LMM du hade problem med?
Får felkoderna 2-3-1

Du känner inte att det är nåt märkligt med koderna?
Visst kan Lmm vara anledningen till att lambdan skriker. Men Lmm kan ALDRIG vara anledningen till din 2-1-2 kod. Gör den såna koder så lär den heller inte mäta rätt annars heller.
Så.. är 2-1-2 en äkta återkommande kod?

Här hade jag missat totalt att se att jag fått svar... :D men bättre sent än aldrig!
Har haft bilen stående över vinter, då jag påbörjade en vevhusventilationsservice som jag inte hann avsluta.
Jepp, felkoderna är kvar, har släckt dom, men dom kommer tillbaka. Någon ide om vad det kan vara emottages tacksamt...

Bränslesystem Sockel A2

2-1-2 "LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig"
Användarvisningsbild
av Perra83
Har du testat att spraya startgas runt motorn på slangar och runt spjällhus mm? Det är väldigt vanligt med med luftläckage.

Kommer felkoderna direkt med motorn på tomgång eller först när du varvar?
av mattza
*pettson* skrev:Vad är det för sond du köpt? Universal? Märkes? Biltemas? Vad?
Har inte köpt någon sond över huvud taget. Tveksamt om det är lamdasonden är fel på.
Besiktigade bilen precis, och värdena där var det inget fel på.

Bytte lambda sond senast för ca. 5-6 år sedan. Tror att de var orginal, men det var en verkstad som bytte då.

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]