Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klickarn
Hej jag har luskat runt lite här på forumet men hittar ingen som har besvarat mina frågor...

Jag har en volvo 855 2.0 turbo årsm 96 importerad ifrån Italien. Häromdan tändes lambda lampan när jag var ute och åkte, jag åkte då hem och ställde bilen för att försöka "lösa problemet". Jag började med att försöka nollställa själva lampan och vad jag har hört gör man detta genom att ta bort pluskabeln från batteriet i ca 15 min. Jag gjorde detta men lampan lös direkt vid start ändå, då hämtade jag min felkodsläsare som är köpt..... kommer jag inte ihåg men det är en obdII ialla fall. Nåja jag stoppade in den under myntfacket och slog på tändningen, startade felkodsläsaren och skannade efter felkoder. När den var färdig sa den "link error" och att jag skulle kontrollera att den satt på ordentligt och att bilen verkligen hade ett sådant uttag osv....
Att tillägga är att bilen går som normalt inga konstigheter alls :???: Tycker ni jag ska åka ned på volvo och låta dom ta ut felkoderna (om det nu finns några?) eller tror ni att det kan vara något enkelt fel som jag missat eller gjort?
av *pettson*
Låt någon med rätt utrustning läsa ur koden/koderna. Det fungerar inte automatiskt att läsa ur för att man har en kontakt som passar. Det är lite mer avancerat än så.
Frågeställningen är vanlig och brukar behandlas frekvent på forumet så det finns trådar om vad man ska ha för utrustning och vad som bör passa till vad.
Var i fredags nere på volvo och fick felkoderna utlästa (232 & 233) enligt han på verkstaden var detta vakumläckage någonstans. Någon som har tips på "vanliga" ställen där man kan kolla efter läckor?

Har hittat i andra trådar att biltemas felkodsläsare funkar till Volvo V70 T5 -97 för endast motorkoder, har någon provat den på 855 T5 -96 (min bil) ?
Känner att jag inte kan hålla på och ränna till volvo hela tiden för att läsa koderna.
Jag har samma motor som Dig, har haft bilen i 7 månader och motorlampan har börjat lysa 3 ggr och slocknat själv efter ett par dagar. det märks ingenting och bilen går bra. Felkoden är också 232 som ska ha med blandningen till tomgångsvarvet att göra.

Vad är det för värmare inkopplad[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]

Bromsrör höger fram

Det är förmodligen koningen som inte bli[…]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]