Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa!
Jag fick nedslag på besiktningen: Höger Stötdämpare, fram, övre, fastsättning glapp.
Åkte och köpte ett Höger fjäderben från skroten, monterade dit fjäderbenet. Men nu kommer det tråkiga... När jag skulle sätta dit nya fjäderbenet, släppte eller slant den yttre drivknuten med skivbromsen ner från pelarbocken som skulle hålla drivknuten på samma plats. Detta orsakade belastning. Sen när allt satt på plats, drog hjulbultarna åt lätt, fanns det motstånd eftersom jag hade 1:ans vxl i! När allt var klart och startade bilen. Satte in växel...Ooops!! Så hade jag inget driv på nåt av växlarna... bara rassel!! Vid friläge ingen rassel, bara vid växel i på drivläget.
Jag hoppas att någon kunnig snäll person vet var felet ligger. Vad behöver jag göra eller köpa för delar för att åtgärda felet? Finns det möjligtvis en godhjärtad person, som kan ev hjälpa mig? Förhoppningsvis ev hjälpa mig få felet fixat för rimligt pris?

Mvh/ M.R
Troligen har höger innerknut delat sej för dej. Det man kan göra är att i första hand demontera så du kan undersöka drivaxeln. OM så är blir det till att ta bort hela drivaxeln och ta upp den i bänk, det är enklare så.
Sen öppna damasken till innerknuten och börja se om den är trasig eller om den helt enkelt går att sätta ihop igen.
Ojdå! Det lät ju inte alls bra, har en känsla att det överstiger mina kunskaper med bilmekande. Jag bytte visserligen yttre länkarmen i samband, när jag bytte yttre drivknuten för två år sedan. Det gick ju bra! Tack för dina instruktioner på din hemsida Pettson!! Att ge sig på höger inre drivknut samt höger drivaxel med mina begränsade kunskaper. Har mina hobby verktyg utan tillgång till riktig höglyft och bänk. Det ser rätt dystert ut må' jag säga. Ändå har jag ju inget att förlora och allt att vinna, förutsättningsvis att allt är helt för att röda "bettan" ska få ÖVERLEVA!! Kollade upp prisuppgifter för bildelarna på Mekonen samt Biltema. På Biltema, Yttre drivknut art nr:72538 för 699:-, Drivaxeldamask art nr:72251 för 119:-. På Mekonomen, Drivknut hö inre med man artnr:06-20934 för 3214:-, Drivaxeldamask inre med man art nr:06-26297 för 196:-. Då har jag inte räknat med drivaxeln, eftersom vet inte vilken model av hö drivaxel jag har på "Bettan" Volvo 850 2.5 10V motorn. Om det vill sig riktigt illa. Dyrt,dyrt,dyrt kan det bli. Då jag inte räknat med arbetskostnaderna för arbetet, i fall det ligger över min kapacitet at utföra arbetet.
Med lite glimten i ögat :-O) . Kanske man kan få ett bra pris på skroten, för att köpa delarna? Fast Stockholms bildemonteringarna är så giriga på priset med delarna!!!

Kom gärna med förslag, tycker att jag stampar still just nu!!
Mvh/ M.R
Om du ändå bara står och stampar, montera bort hjul mm och se vad som kan ha gått fel. "På Biltema, Yttre drivknut " det ingår en damask när du köper drivknut på biltema.
Jag hade heller aldrig meckat drivknutar mm, men nu har jag bytt både knutar och styrleder, spindelled, mm i framvagnen. Ta god tid på dig, läs i haynes och på forumet, så bör det gå bra. Man kan ju inte veta om man är bra på att mecka om man aldrig testar, eller hur? :)
Jo, det är så sant! Jag har väl mekat lite grann med enklare grejer som, bytt bromsbelägg, skivbroms, bromsrör, bromsok, spindelled, styrled mm... fast denna gång fruktar jag att problemet är mer avancerad. Därför rådfrågar jag goda råd...
Bilen är ju inte värd en förmögenhet att satsa pengar på reservdelar. Jag får väl utgå att riva isär, inspektera och testa sätta ihop den igen, se vad som händer?

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]

Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]