Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonasolof
#536521
Nyköpt begagnat - Backljuset funkar ej, inte heller backvarnare. Bilen är en diesel V70 -98 tdi automat B5252T som gått 24000 mil.

Backljuskontakten på en automat förefaller enligt andra trådat sitta samman med PNP-switchen på växellådan (eller vara en del av den) och det är en hel del att plocka bort innan man kommer åt för att byta switchen eller göra rent kontaktytor. En ny switch går att få för ca 800 kronor via bildelsbasen, skruvat mm.

Det finns en eftermonterad Volvo backvarnare 9187071 med fyra sensorer, två av dem har för övrigt lossnat från kofångaren och dinglar inne i kofångaren. Det finns en strömbrytare (orange) bredvid lilla boxen. Inget pip oavsett läge på strömbrytaren. Vidare finns en rund grej som man kan vrida på, dess funktion är okänd för mig.

Skulle ha nytta av tips för att felsöka. För det första hittar jag inte någon angivelse för vilken säkring backljuset går på. Antar att kontakten vid växellådan ger ström till ett backljusrelä. Var sitter det? Det hörs inget reläklick när man lägger i backen. Ett kopplingsschema vore bra att ha. Har inte tillgång till någon rep handbok.

Får backvarnaren enbart sin ström från kretsen som får backljusen att lysa om det är ett jobb gjort på en volvoverkstad enligt installationsanvisningarna (som jag inte har)?
Användarvisningsbild
av Camel
#536533
Så här ser elkretsarna för backljus ut:
Matning +12V från tändning:
Blå-Grå kabel från säkring nr 27 till backljuskontakten via två kontaktstycken 24/15 pol nr 2 (HÖ fram motorrum) och 24/53 pol nr 9 (på växellåda)
Signal till backljus:
Blå kabel från backljuskontakten till backljusen via fyra kontaktstycken 24/53 pol nr 5 (på växellåda), 24/15 pol nr 6 (HÖ fram motorrum), 24/2C pol nr 1 (VÄ torpedvägg), 24/14D pol nr 6 (VÄ under instrumentpanel)
Några tips:
-Det ska finnas spänning på säkring 27 i nyckelläge II.
-Det ska finnas spänning på pol nr 9 blå-grå kabel i kontaktstycket på växellådan i nyckelläge II.
-Det ska finnas spänning på pol nr 5 blå kabel i kontaktstycket på växellådan i nyckelläge II och växelväljaren är i läge back. Om spänning finns på pol nr 9 enl. ovan men ej på pol nr 5 vid denna test är sannolikt backljuskontakten trasig. Vet tyvärr inte hur denna sitter monterad på automat.
-Det ska finnas spänning på blå kabel till backljusen i nyckelläge II och växelväljaren är i läge back.
-Inget relä för backljusen finns
-Backvarnaren är sannolikt inkopplad någonstans på den blå kabeln för backljusen.

*EDIT* beteckning kontaktstycke ska vara 24/15
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
#536593
Tack för infon. Gäller de uppgifter Camel gav om att kontaktstycket 25/15 pol 2 finns hö fram (passagerarsida) i motorrumet även då bilen har automatlåda? Kollade just och finner inget som ser ut som flerpoliga kontaktstycken såvida det inte är enavlång grej som sitter vid AC'n. Men det är akteröver i motorrummet.
Användarvisningsbild
av Camel
#536621
Jonasolof skrev:Tack för infon. Gäller de uppgifter Camel gav om att kontaktstycket 25/15 pol 2 finns hö fram (passagerarsida) i motorrumet även då bilen har automatlåda? Kollade just och finner inget som ser ut som flerpoliga kontaktstycken såvida det inte är enavlång grej som sitter vid AC'n. Men det är akteröver i motorrummet.
Enl. skissen nedan ska kontaktstycket 24/15 finnas i motorrummet hö fram:

Bild

På modellår MY98 (MOD2) är kontaktstycket 10-poligt i ljusgrå plast. På MY97 (MOD1) är det 14-poligt. Kontaktstycket förbinder kabelmatta för motorn med kabelmatta i motorrummet. Enligt mina dokument ska detta gälla även automatlåda.

*EDIT* beteckning kontaktstycke ska vara 24/15
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
#536653
Tack för utförlig info. Varit ute och letat på den plats som anges. Där sitter något som ser ut som det går ett antal grova plusledningar till och från och arrangemanget ser inte alls ut som de reguljjära kontaktdonen på bilden. På toppen av en plastkåpa står 899064000. Detta är relä för glödning diesel. Reläet har inte suttit här ursprungligen. Det är fäst med bundband och reläet och upphängningen passas inte ihop. Verkat vara rätt mycket improvisationer i motorrummet. Får leta kontaktdonen med pinglande signalsökare från säkring 27 när jag kommer till Sverige och har tillgång till grejor. Hittar över huvudtaget inga mångpoliga kopplingsstycken av angivet slag i motorrummet. Alternativet är att kolla om spänning finns vid kontakten vid automatlådan. bilen är köpt i Belgien, v70 tdi med B5252T motorn var nog rätt ovanlig i Sverige där man nog inte använde så mycket dieselkombis kring 97-98.
Användarvisningsbild
av Camel
#536687
Enligt dokumenten ska kontaktstyckena finnas även på diesel. Det snabbaste sättet att kolla om backljuskontakten är trasig eller inte är att bygla pol nr 9 blå-grå kabel och pol nr 5 blå kabel i kontakstycket som sitter på växellådan. I nyckelläge II ska då backljusen tändas. Om de tänds när du byglar men inte då växelväljaren är i läge R då är backljuskontakten trasig (eller om det möjligen går att justera den, vet inte)
#536720
Frågan är då om man hittar kontakten på växellådans ovansida eller undersida. Den här tråden anger hur man plockar fram kontakten

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70#p470851

Men inget sägs om vad som ska plockas bort innan man kommer därhän. TS hade i och för sig redan plockat bort luftburken så det kanske var en förutsättning för resten. Min bil är en dieselturbo så det är mer grejor att lossa.

På den manuella lådan går man tydligen ovanifrån. Verkar vara samma för automat. Allt sitter under luftburk mm etc.

Fann den här beskrivngen som gäller hur man byter PNP-givaren på en 850 automat. Förmodligen lika pyssligt på en V70 tdi automat. Det jobbet får jag nog överlåta åt proffs, har inte tillräckligt med verktyg. PNP givaren i övrigt funkar men kan inte skada att byta den efter 24000 mil. Den sitter i och för sig bättre skyddad på denna bilen än på 965-an med raka sexan.

http://volvospeed.com/volvo_repairs_how ... ement.html

Länken kom från denna tråd om backljuskontakt på 855

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... kt#p373009

Verkar således klart pyssligt att ens komma åt att mäta vid kontakten på växellådan. Ny jakt på övriga kopplingsdon. Går inte utan fullständig dokumentation.
Användarvisningsbild
av Camel
#536744
Ja det verkar krångligt. Hur som helst, kontaktstycke 24/53 sitter på växellådans ovansida se skiss:

Bild


Lite övrig info om du ska på de andra kontaktstyckena:

24/15
Bild

24/14D
Bild

24/2C
Bild
#536793
Toppen, stort tack. återkommer när felsökningen kan bli av vilket dröjer några veckor. Som gammal radioamatör är jag åtminstone van att leta efter avbrott i ledningar.

Gick ut och kollade igen. Lättare att lysa ned nu när det är mörkt ute. PNP switchen syns under luftburkens högra främre hörn. Men man ser inte kabelanslutningarna, då måste luftburk och mögligen även batterihyllan bort. Att bara kolla kontaktdonet bör dock gå hyggligt lätt, mkt lättare än att lossa PNP-switchen.

Kontakten 24/15 sitter på höger sida, under burken för kupéfiltret (??). Får se hur man lossar den burken inklusive dess botten. Krångligt att komma åt även detta. Återstår de andra mätpunkterna.

PS elschema för 98 års modell:

http://www.myvolvolibrary.info/Tech_fil ... Wiring.pdf

Hämtat från den här siten som väl borde klistras: http://www.myvolvolibrary.info/Tech_files2.html

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]