Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lagarde
Hej!

Krockade med min s70 för en vecka sedan och köpte mig därför en billig 855 att ha över sommaren.
På vägen hem från en kompis nu i söndags började bilen plötsligt leva om som satan.
Tänkte att nu trillar motorn ner i backen, men bilen börjar luta och jag blir omkörd av mitt eget framdäck.
Körde i ungefär 60 km på raksträcka så jag kunde bromsa in och stanna aset.
Blev hyfsat paff, gick ut och kollade på bilen.
Framskärmen blev skrot, bromsskivan likaså och fälgen fick sig en kyss.

Min fråga är om det finns någon förklaring på vad som hänt. Varför fälgen lossnade.
Det roliga är att jag hissade upp bilen hemma hos kompisen och kände på däcken och dom satt stenhårt.
Hittade också bultarna på vägen och ingen hade gått av.
Kan dom ha skakat loss bara sådär.
Fälgarna är inte original och det satt inga navringar på utan det är bultarna som bär hela tyngden.
Kan dom ha skakat loss alla 5 på en gång?
Vågar man skruva tillbaka det och köra på eller vad ska man göra.

Christian
Användarvisningsbild
av COCS
Jag har för egen del frågat om det här med navringar på 2 olika däckverkstäder. Dom säger att om inte centrummåttet är samma som på naven, så måste man använda navringar (på lättmetallfälgar). Man kan inte använda fälgar med fel innermått utan navringar. Varför vet jag dock ej :-)

Sedan kan det ju varit så att dina hjulbultar bara varit åtdragna lite grand (att tidigare ägare glömt att dra åt ordentligt efter monteringen).

Det som jag tycker är märkligt är att du hittade alla bultarna - att alla bultar trillat loss inom en såpass kort sträcka.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Tappade dock inte mitt däck men vänster framhjul för mig släpper ofta.
Drar med moment alla däck men är bara vänster däck som släpper så ca 1 gång i månaden får ja dra det igen.
Men detta gäller bara sommar däcken.
av lagarde
Ja det är märkligt att alla bultarna bara lossnade sådär på en gång, fattar inget.
Men får väl skruva dit fälgen igen och hoppas att det inte händer igen :roll:
av *pettson*
Man får vara nogrann med att bara GÄNGAN är smord och att konan i fälgen dras TORR. Vet många kundbilar där man smort både gänga och kona samt anliggningsytan innanför. DET är en hälsorisk. Det lossnar nämligen när bultarna utan att få tillräcklig friktion mot navet måste bära upp fälgen. Vitsen är ju att fälgen ska pressas mot navet av bultarna och faktiskt sitta kvar med friktion.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Ja man smörjer nog lite extra för att bultarna ska lossa lättare vid hjulbyte, inte vid omkörning! Fick en ögonöppnare, tack *Pettson*!
av DrBoo
Det skall väl räcka med att en bult är lite lös för att resten skall skakas loss efterhand.
Jag fattade inte heller (för 13 år sedan, i isländsk glesbygd!) varför ratten fick lite spel och lite vibrationer, förrän hjulet körde om. Därefter väldigt noga med att dra och efterdra.
av lagarde
Tänkte på en annan grej.
Om man kan ringa till föregående ägare och kräva kompensation eller att han köper tillbaka bilen.
För något måste ju vara galet och det är ju han som bytt fälgen.
Eller är det kört med det.
av *pettson*
lagarde skrev:Tänkte på en annan grej.
Om man kan ringa till föregående ägare och kräva kompensation eller att han köper tillbaka bilen.
För något måste ju vara galet och det är ju han som bytt fälgen.
Eller är det kört med det.
Tja.. kommer du ihåg vilket ansvar du har som förare innan du tar en endaste bil? Alltså kontroll före körning med bilen? Det lär vara totalkört, för du har väl inte kontrollerat nåt själv?

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]