Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av armfeldt
hej! har ett problem med min klimatanläggning på v70n, ska bara tillägga att jag har haft samma problem på mina 850 bilar... när det blir mer än 24 grader i skuggan enligt färddatorn vill den gärna inte blåsa kalluft, först när man lite envist stängt av anläggningen ett par gånger o satt på den igen kan det fungera hur länge som helst med lite tur (under färd alltså) ngn som vet vad detta kan bero på? tacksam för alla ideer...
Användarvisningsbild
av CarMan
kan mycke väl vara sliten magnetkoppling med tillhörande lamell.
av armfeldt
ska kika spelet... har för mig att jag redan gjort det o att kompressorn går hela tiden, mera troligt att det är dåligt med gas, tänkte bara kolla om någon visste något specifikt fel innan man lämnar den på fyllning...
av armfeldt
verkade visst vara spelet iaf, va ngt större än en annan kompressor jag har liggandes, fick den även att inte slå till hela tiden. inte förrän jag knackade på den, tack för all hjälp!
av cyraz
Kan någon ta någon bild och visa vad det är som är felet osv?
lite mer detaljerat för mig som är amatör :)

Jag har samma på min v70 2.5T -98.

Fungerar oftast bra, men sen när det har varit varmt så har ac´n slutat kyla och blåser en fuktig varm luft in i kupén.
av *pettson*
cyraz skrev:Kan någon ta någon bild och visa vad det är som är felet osv?
lite mer detaljerat för mig som är amatör :)

Jag har samma på min v70 2.5T -98.

Fungerar oftast bra, men sen när det har varit varmt så har ac´n slutat kyla och blåser en fuktig varm luft in i kupén.
.
Din AC kompressor har en magnetkoppling. Den slits med tiden när den slår av och på.
När den slits så frigörs material och spelet blir större emellan dom delar som magnetiskt ska dras ihop.
Man får då mäta upp spelet och se om det är för stort. Är det för stort så måste det åtgärdas.
Vid åtgärd så lossar man magnetkopplingen, delar på den och tar bort ett eller flera schims som motsvarar den tjocklek man vill göra spalten mindre.
Sen sätter man ihop det igen och njuter av kylan.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]