Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Asak
Hej!
Ett troligt topphaveri efter oljetrycks fall på sonens bil gör att toppen säkerligen bör bytas.....
En noggrann koll ska göras av en "riktig" bilmek senare i veckan.
Det skramlade till i motorn som stängdes av direkt och metallspån hittades då han öppnade för att se på kammarna , inget mera är kollat ännu.
Han har säkert fått 10 olika förslag på fel men då spån hittades i toppen känns det som om felet sitter i övre delen.
Ett förslag var vevlager men kan spån hamna bland kammarna då?

Så till frågan:
Är det samma topp på alla turbo eller måste han hitta en från en T5:a?
av DubPilot
Asak skrev:Hej!
Ett troligt topphaveri efter oljetrycks fall på sonens bil gör att toppen säkerligen bör bytas.....
En noggrann koll ska göras av en "riktig" bilmek senare i veckan.
Det skramlade till i motorn som stängdes av direkt och metallspån hittades då han öppnade för att se på kammarna , inget mera är kollat ännu.
Han har säkert fått 10 olika förslag på fel men då spån hittades i toppen känns det som om felet sitter i övre delen.
Ett förslag var vevlager men kan spån hamna bland kammarna då?

Så till frågan:
Är det samma topp på alla turbo eller måste han hitta en från en T5:a?
Jag körde vevlagerras på en Lancia Delta Intergral en gång i tiden. Då var det spån i hela motorn. Låg till och med å blänkte spån på oljepåfyllningslocket.
Det är tyvärr ett hälvete att få rent. Jag köpte en ny motor i stället. Men det går ju att lämna in på motortvätt.
Användarvisningsbild
av Asak
Inget fel uppe i toppen.........
Mekar'n trodde att missljudet kom från lyftarna som fick för lite olja.
Spånet är ej lokaliserat men fortsättning följer.....
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]