Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cornelia
Kan man på något vis smörja upp en ihopkärvad kupefläkt?
Haft problem med den i 3 år, bytt den 3 ggr o det fungerar då bra i början o runt vinterns intrång brukar den börja kärva o tjuta. I vanliga fall har det lättat mot vår/sommar men denna gång har den kärvat ihop.
Fläkten har jag aldrig haft stillastående under färd så fattar inte varför den blivit så trög.
Nu ska jag neröver i sommar o kommer då åka runt 200 mil o vill ha fläkten fungerande. Vet inte om jag hinner trolla fram till en ny (såg de bara kosta 850:- på softbildelar) inna jag åker.
Skruvade ur min befintliga lite snabbt förut o prova snurra ekorrhjulet, kört...den är svintrög! Inget är dock glappt vilket de förra varit.

Går det att spraya på nå rostlösningsmedel el något fett så den kan snurra någon vecka till??

tacksam för alla tips.
av *pettson*
Cornelia skrev:Kan man på något vis smörja upp en ihopkärvad kupefläkt?
Haft problem med den i 3 år, bytt den 3 ggr o det fungerar då bra i början o runt vinterns intrång brukar den börja kärva o tjuta. I vanliga fall har det lättat mot vår/sommar men denna gång har den kärvat ihop.
Fläkten har jag aldrig haft stillastående under färd så fattar inte varför den blivit så trög.
Nu ska jag neröver i sommar o kommer då åka runt 200 mil o vill ha fläkten fungerande. Vet inte om jag hinner trolla fram till en ny (såg de bara kosta 850:- på softbildelar) inna jag åker.
Skruvade ur min befintliga lite snabbt förut o prova snurra ekorrhjulet, kört...den är svintrög! Inget är dock glappt vilket de förra varit.

Går det att spraya på nå rostlösningsmedel el något fett så den kan snurra någon vecka till??

tacksam för alla tips.
Problemet är att konstruktionen har glidlager. Det är oljebrons bussningar. När dom en gång torkat ut så är det inte så bara att smörja upp dom igen.
Visst kan du försöka med en penetrerande OLJA eller fett. 5-56 och wd40 räknas inte dit, inga multisprayer räknas till smörjmedel.
En bra penetrerande olja eller för den delen ett högtrycksfett är tunt när du sprayar på det, för att sen tjockna till och hålla smörjmedlet på plats.
av *pettson*
Men det kan inte vara bilens fel att du vänt dej till skroten som i sin tur sålt dej fläktar av dålig sortering? Det är känt att dessa fläktar just kärvar ihop, varför skulle då inte dom beg man köper vara likadana?
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]