Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska byta nedre länkarm vänster fram på min C70 T5 1998:a.
Tänkte ev beställa en på nätet för att komma undan lite billigare.
Men det verkar som om det finns 2 olika?
En med 2 infästningar och en med 4?
Stämmer det?
Vilken passar min bil?
Hur gör jag för att beställa "rätt"

TACK

Använde min position som moderator och tog bort mina inlägg. Lycka till med bilen./Grammse
av JE Jr
Har du 18" fälgar eller några andra med breda däck kan du behöva flytta över dina styrstopp från de gamla länkarmarna till de nya. Ibland tror jag de tjocka styrstoppen sitter standard på C70 T5, men jag är inte helt säker... Styrstoppen är de fastnitade plastbitarna som sitter på länkarmarna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Köper du pirat måste du göra hjulinstälning, så frågan är om det inte blir dyrare med pirat.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Frågar man volvo så behövs ingen hjulinställning.
Men som sagt vid byte av delar i framvagn är det alltid bra att göra hjulinställning.
Bytte länkarm på min bil för någon vecka sedan och den med 4 bult är för diesel bilar oftast även awd.
Men enklast är att titta vem man har.
Hur som så ska man alltid kolla hjulinställning vid byte av detaljer i framvagn om man ska va noga.
Man vet aldrig om det har varit gjort med slitna bussningar eller inte, varken det är pirat eller orginal.
Gjorde inställning på min bil hade volvo orginal på.
Köpte en nu på Biltema till höger sida för den var dålig bytte och de kolla hjulinställningen och den var kanon så pirat ställde inte till något men har fått det kollat.
Nja, jag skuld heldre säga så här.
Man bör göra Yukon ställning då & då, för att kompensera mot förendringar som blir när man kör på trotoarkanter & över kärlskot m.m.

Men just byte av orginal lä karm, mot en ny orginal länkarm kräver inte en justering, då delarna då alltid har samma mått & infästningarn är fasta.

Sen säger ni att man tidigare kan ha gjort en inställning med dåliga bustningar... Har man gjort det så har man gjort ett stort fel!
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: plocka bort onödig CITERING
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]