Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Onödigt för mig att köpa större sats då jag har alla T-storlekar för 1/4 och 1/2 tum-skaft, ville bara vara så säker som möjligt på att det var just E5 till ABS-boxen.

Tack för hjälpen!
av Svenna
har du skruvat ur alla abs-givare och kollat så dom är hela ,jag hade fel på min abs och alla sa att det är boxen som är sönder men jag skruvade ur alla givare och mätte dom ska ligga på ca 1100 ohm, en givare höger fram fick jag inget utslag på och när jag tittade närmare så var den skadad bytte den och nu fungerar det igen sparar en del arbete
Användarvisningsbild
av taxi
Min abs fungerar, typ.. även när den inte behövs; vid inbromsning, precis innan stopp durrar den igång i onödan.
Har bytt tandring höger fram, drivknut vänster fram, rengjort båda ringar bak.
tänkte nu mäta kablage vid styrenhet och eventuellt löda om stora lödningarna i densamma.
av *pettson*
taxi skrev:Min abs fungerar, typ.. även när den inte behövs; vid inbromsning, precis innan stopp durrar den igång i onödan.
Har bytt tandring höger fram, drivknut vänster fram, rengjort båda ringar bak.
tänkte nu mäta kablage vid styrenhet och eventuellt löda om stora lödningarna i densamma.
Om det durrar så läser ju styrdonet av givarna, den tror att ett hjul står stilla, därav att den startar. Eftersom du har problem ändå trots bytt tandring och knut så lär alltså spetsen på nån givare fått smaka tidens tand. Den ligger då för långt ifrån till exempel. Andra saker som påverkar är t.ex ett glappt hjullager osv. Styrdonet däremot verkar vara helt eftersom det gör sitt jobb.
Användarvisningsbild
av taxi
Då tar jag en till titt på givarna! Då kan jag säkert använda bladmåttet igen, finns det ett specifierat spel mellan tänderna på ringen och sensorn? Fast det lär ju märkas om jag mäter alla fyra förstås.. :oops:

Tack!
Användarvisningsbild
av taxi
Kom till höger fram, tandringen såg fin ut, som sist jag kollade, men den sitter inte helt rakt! När jag snurrar på axeln ser jag hur den liksom verkar vara olika långt påpressad? Diffar inte många milimeter men kan det räcka till ovan nämnda symptom?
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]