Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder gäller problemet en c70 t5 -98. med nyckeln på "andra läget" så har jag ström till spolen dock bara 12-13 volt(beror på bateriet) men när jag ska starta bilen så får jag ingen gnista... Och ikväll tästade jag med en begagnad spole som vi plockade av min kompis bil... o nu får han inte heller någon gnista. slutsatsen är alltså att jag lyckat "knäcka" tändspolen... fast inte så att den luktar bränd eller blir varm, den bara tänder inte...

FÖRSLAG? för nu e jag desperat eftersom ja knäckte kompisens så behöver jag ju två nya... till honnom och mig! =/
Tjuvkoppla halvljuset så det är på vid start. Ställ nån att kika på det medans du gör ett startförsök, om det mer än flimmrar i lyset vid start (friskt batteri) så tar startmotorn för mycket ström vid starten, systemspänningen vid startmotorn blir för låg och då stänger systemet av sej.
Även avsaknaden av vevaxelsignal gör att gnista uteblir. Kontrollerat kod/er?
ljusen stabila, sensor på vevaxel, kamaxel kontrolerade med rätt Ohm tal. Rätt Ohm in i "tändslutsteget" 12 volt i kabel mellan fördelare och spole.... Börjar fundera på om hea styrboxen kan ha klappat? eftersom när ja Crankar så öppnar inte spridare.. mätte Ohm i "spridar kabeln" idag och ja fick inte de minsta signal vid startförsök :/ (Däremot har jag bara 9 volt i spolen vid belastning av startmotor, men det borde duga för en liten gnista????)
Ockerovictor skrev:12 utgår? Menar du volten? :P Ska kontrollera det i morgon. :) men hur kontrolerar man ohm talen på spridarna? är det bara att mäta rätt på dom? :/ För jag fick bara ett värde på 2 Ohm som sedan räknades ner till Noll på 3 sek.... :/
Om du har lust att elda saker så får du gärna mäta på helt eget bevåg. Eller så nöjer du dej med att mäta det jag ber dej?
Återigen.. det ligger (ska ligga) 12v på spridarnas ena pol. Andra polen styrs av styrdonet. Styrdonet jordar den spridare som ska jobba. Därför bad jag dej att mäta om du har 12v på spridaren.
Den 12v spänningen har flera mål än spridarna, bland annat styrdonet. Finns ingen spänning ja då är det inte sådär jättekonstigt att inget händer heller.

Min har blivit värre senaste dagarna. Den h&a[…]

XC70 2011 D5 Min rem gick av för någ[…]

OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]