Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bompis
någon som vet vad det kan va för fel på min ac...fungerar inte.
acpumpen går ej..kan det va någon säkring eller något relä...någon som vet hur man kan kolla vad felet är...tck
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Du har en lågtrycks-pressostat som jag tror sitter ganska högt upp i motorrummet nära torpedväggen. På röret till ac:n. Dra loss kontakten där, sen tar du en tråd och byglar i kontakten. Obs! bara några sekunder. Om kompressorn startar då har du med största sannolikhet för lite gas i systemet..Lågtrycksvakten har alltså brutit strömmen till kompressorn.
av bompis
mikeyman35 skrev:Du har en lågtrycks-pressostat som jag tror sitter ganska högt upp i motorrummet nära torpedväggen. På röret till ac:n. Dra loss kontakten där, sen tar du en tråd och byglar i kontakten. Obs! bara några sekunder. Om kompressorn startar då har du med största sannolikhet för lite gas i systemet..Lågtrycksvakten har alltså brutit strömmen till kompressorn.
stort tack ska testa det
Användarvisningsbild
av Alfredo
Hej. Hoppas ok att låna tråden, köpte bilen i desember så Jag har sparkat igång Min ac först nu. Verkar kyla bra men stod på en parkering med motor och ac igång så kom det plötsligt varmare luft, sen när Jag åkte därifrån sakta så började det funka bra igen. Normalt?
av Gelis
Är inte normalt, och antagligen funkar ine elkylfläkten. Ac:n mår inte bra av detta så detta bör fixas snarast. När du började köra så kylde fartvinden kondensorn och kondenseringen av kylmediet kom igång
Användarvisningsbild
av Alfredo
Gelis skrev:Är inte normalt, och antagligen funkar ine elkylfläkten. Ac:n mår inte bra av detta så detta bör fixas snarast. När du började köra så kylde fartvinden kondensorn och kondenseringen av kylmediet kom igång
Tackar för svaret, motorns kylfläkt måste väl funka annars skulla den väl gå varm? Är det någon styrning från ac som ska ge impuls till fläkten som inte funkar.
av bompis
jodå....kompressorn fungerade när man kopplade det så som du beskrev....för lite gas i då som du sa eller kan det vara något annat...relän och sådant eller...
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Du har med största sannolikhet för lite gas i systemet pga läcka någonstans. Åk till en ac firma så läcksöker dom åt dig.
Användarvisningsbild
av taxi
till alfredo: kylfläkten ska gå på halvfart när du står still med ac på. Den borde en varm dag som denna gå nästan hela tiden, har precis lystnat på min egen, hörs bra om du ställer dig framför bilen.

Min har blivit värre senaste dagarna. Den h&a[…]

XC70 2011 D5 Min rem gick av för någ[…]

OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]