Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qwal
Halloj alla som kan mer än mig :P.

INfo: gått 14.500 mil
motor: B5244S
effekt 125kw/168hk
går bra i motor å låda.

Jag ska dra i lite mer ös i min c70 och undrar följande.
-Har hört att de räcker att köpa en laddklocka som är ställbar och sätta den på 0.8-0.9 i tryck bara och sen sätta en dump ventil för att den ska gå som en t5? för att turbon som sitter i nu bara e strypt.
Räcker detta? och vad kan de ge för effekt.
Ska man chipa den också? går de med bsr's så man slipper byta chipp vid besikning ;)
behövre man byta något mer?

Skulle vilja ha ett skönare ljud i den och gärna dump ljud som e lite subtilt inte det skit höga skrikande vibrerande dump ljudet :P.

tacksam för svar. och idéer :)
Den som sagt att det bara är att ställa upp trycket och skaffa dumpventil för att få den att gå som en T5:a ska du aldrig någonsin lyssna på igen. Den personen i fråga verkar inte begripa ett dugg.

Det enda intelligenta alternativet är att chipa. Att bara ställa upp trycket ger ingen effekt, det ger bara större risk för att motorn ska gå sönder rejält. Om du behöver byta fler saker beror ju helt på vad du siktar på för effekt.

Vad chipet ger för effekt beror ju på vad du har för motor egentligen. Den motorkod och effekt du anger är ju den vanliga glt-motorn på 170hk utan turbo och en 2,5T / 2,4T ska ha 193hk / 200HK. Däremot finns det en 2 liters turbomotor till C70 med 163hk.
tack så mycket.. då fick jag mycket som klarna för mig.. vissa har sagt 2.5t nämligen, är inte så haj på allt sånt mekaniskt.

det är den motorn.. då e de ingen lågtryckare ens då, bara sug..
vad kan man göra för något med en sådan då?

skulle vilja ligga på iaf 200-220, de borde nog motorn, vev låda och allt klara?
Och för ett lite goare ljud vad skulle du ge för råd då?
Det låter ju lite skumt så jag inte trodde C70 ens fanns med sugmotor. Det är inte så enkelt att du gjort en tankevurpa och råkat skriva C70 istället för S70?

Men om det är den motorn så finns inte så mycket att göra egentligen. Det är väl det vanliga med chip, 2,5" avgassystem och kanske ett annat luftfilter, men det ger inte några 200 hästar. Man kan väl få ut 180-190 på sin höjd. Vill man ha ut mer än så är det dags att titta på en bil med annan motor istället. Visst finns möjligheten att trimma mer, men då blir det väldigt dyrt.
men W t h... nej de e en c70. importerad. och enligt ex mekonomen och skriva in regnr så e den den motorn.. men då stämmer inget..

va ja vet så är det en 2.4/2.5t lågtryckare..
och det är inte en B5234T3 för den ligger på 225hp enligt wiki...
får lägga upp bild på motorn då kanske de kan hjälpa.

Men en 2.5t är de iaf. Vad kan man göra på en sådan då?

Vad ska man göra på den då? skulle vara najs med fulltryckare. å vad jag förstått så är de samma motor som t5 fast bara med lågtryck??
Ok... Att skriva in på mekonomen är ju inget att lita på när det gäller importerade bilar. Utan då får man kika på vad det står för något på kamremskåpan. Det är det enklaste. Att titta på motorn säger inte alltid så mycket då det kräver ett tränat öga och vissa vinklar för att kunna se skillnadrna mellan turbomotorerna.

LTT-motorn finns det ju allt från bara ett chip och uppåt. Det beror ju på vad man har råd med och för övriga krav som styr mest vad man kan göra med en sådan.

T5 och LTT-motorn är inte samma. Det finns en rad tekniska skillnader mellan dem. Det skiljer kolvar, vevstakar, turbo och spridare. Ltt-motorn har större volym än T5 och högre kompression också.
det är 24v iaf..

Okej bra att veta tack.

Men kan man göra något åt LTT eller bara låta den vara och sätta in sportluft och chip?
annars e de turbo +vev och spridare å allt antar jag.

de får kosta runt 10 lök max.

de ja vill ha e runt 200-220 hk och ett skönare ljud
Marlboroman skrev:Ok... Att skriva in på mekonomen är ju inget att lita på när det gäller importerade bilar. Utan då får man kika på vad det står för något på kamremskåpan. Det är det enklaste. Att titta på motorn säger inte alltid så mycket då det kräver ett tränat öga och vissa vinklar för att kunna se skillnadrna mellan turbomotorerna.

LTT-motorn finns det ju allt från bara ett chip och uppåt. Det beror ju på vad man har råd med och för övriga krav som styr mest vad man kan göra med en sådan.

T5 och LTT-motorn är inte samma. Det finns en rad tekniska skillnader mellan dem. Det skiljer kolvar, vevstakar, turbo och spridare. Ltt-motorn har större volym än T5 och högre kompression också.

Om du skriver in ditt reg# på skruvat.se eller meca.se - får du felaktiga uppgifter då också?
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]