Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kollar lite på kopplings-schemat.
Verkar vara en svart kabel till fläkten, antar jord.
Sen en röd och en grön kabel. Är det halv och helfart på fläkten tro ?
Kan man testa fläkten genom att dra 12 V direkt hit ?
Till båda samtidigt ?
Har inte bilen hemmavid så jag försöker ge remote support till sonen....

En liten konstighet med detta fel är att temp mätaren beter sig helt normalt på instrumentet.
Dvs den går upp till mittläge när motorn blir varm.
Dock kommer ju kylen att närma sig kokpunkt när man står still med motorn på (ingen fartvind).
Men temp mätaren står kvar på mittläget precis som om temperaturen vore normal.
Ok, det kan ju vara fel på givaren men det verkar lite otroligt att den ska bete sig precis som när
tempen är normal (med fungerande fläkt).
Tempen på kylvattnet är defenitivt närmare kokpunkten när det börjar bubbla i expansions-kärlet.
Senast redigerad av 1 sidhabo, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Om man söker på problemet tidigare så finner man att jag berättat att kokpunkten på ett fungerande kyl i en 850 eller 70 serie innan 2000N serien är 130 grader med 50% glykol i systemet. Det är den temp där mätaren visar riktigt illrött. Vattnet ska inte koka tidigare.
OM vattnet kokar tidigare så har man en trycknedsättning i systemet. Det är alltså inte trycksatt som tänkt på grund av läcka/ läckor. ELLER så har man en vattenpump som inte drar runt vattnet i motorn, det kokar då i blocket för att vattnet inte cirkulerar helt enkelt.
I mer ovanliga fall har man ett problem med blockpackningen, oftast helt utan att toppen är problemet. Det som hänt är att packningen gett upp av ålder, eller för att försträckningen av topplocksbultarna inte längre är rätt.
Alfredo skrev:Locket till expansionskärlet kan läcka lite?
Well, just nu kör han utan lock. Det ramlade ur efter vägen första gången den kokade.
Men grundproblemet är att fläkten aldrig snurrar.
Så när locket är av är det inte onormalt att tempmätaren inte går upp till rött då, innan den kokar ?
När locket är av är det inte onormalt att vattnet kokar innan tempmätaren gått upp till rött. i själva verket kommer nog inte tempmätaren att gå upp till rött över huvud taget eftersom utan tryck kan inte vattnet bli tillräckligt varmt.

Mvh GK
av *pettson*
Ingen sensor alls som sköter det. Styrdonet kallar på fläkten när den behövs helt enkelt. Anropet baseras på en hel del saker. (Temp, belastning, utetemperatur, hastighet osv)
För att enklast testa fläkten. Dra ur kontakten till tempgivare på termostathuset. Slå på tändningnen, då bör fläkten gå igång. Slår man av tändningen så går fläkten ändå en stund till. Koppla in givaren igen och nolla felkoden. Går inte fläkten igång? Kika om det finns en lös kabel vid startmotorn, minns jag inte fel är det en grå tunn kabel. Den verkar ha en tendens till att aldrig bli ditsatt igen när folk byter startmotor.
Att åka utan lock till expansionskärlet gör att bilen kokar när den absolut inte ska göra det, kokningen sker vid 100 grader istället för dom 130 grader som systemet kokar vid annars. Systemet MÅSTE vara trycksatt för att fungera.
Bygger bilen så mycket tryck att locket far åt helsike så är det ett rejält problem. Locket har nämligen en ventil som gör öppnas vid för mycket övertryck, räcker inte den till ja då är det bara att börja riva bilen.
Tappar man locket längs vägen, ja då lär bilen kokat inom några minuter. Notera att vi pratar om att VATTNET kokat, det betyder inte att bilen automatiskt är skadad egentligen. 100 grader är ju faktiskt bara driftstemperatur för motorn.
Bara en fråga till Pettsson för att utöka mitt vetande och bringa ordning i hjärnkontoret. Är givaren 2-polig, har den enkel eller dubbla termistorer? Efter vad du skrev så förmodar jag att värdena går till boxen eller boxarna varpå boxen använder värdena inte bara för motorsystemet utan även styr värdena i panelens tempmätare.

Mvh GK
av *pettson*
gnestakalle skrev:Bara en fråga till Pettsson för att utöka mitt vetande och bringa ordning i hjärnkontoret. Är givaren 2-polig, har den enkel eller dubbla termistorer? Efter vad du skrev så förmodar jag att värdena går till boxen eller boxarna varpå boxen använder värdena inte bara för motorsystemet utan även styr värdena i panelens tempmätare.

Mvh GK
Det är helt riktigt. Allt går via styrdonet.
På din fråga om givaren så är givaren tvåpolig enkel termistor.
Motortemperaturgivaren informerar styrenheten om
kylvätskans temperatur.
Det ger styrenheten ett mått på motorns temperatur och påverkar styrningen av nedanstående.
• Insprutningstiden.
• Tomgångsvarvtalet.
• Elkylfläkten.
• Tändvinkeln.
Temperaturgivaren är ett temperaturkänsligt motstånd
med negativ temperaturkoefficient (NTC).
Styrenheten lägger ut en nominell (obelastad) spänning
på 5 V, via ett internt motstånd i styrenheten, till en av anslutningarna på givaren.
Den andra anslutningen är kopplad till jord.
Beroende på motorns temperatur och därmed givarens resistans kommer spänningen över givaren att
variera .
Spänningen kan vara mellan 0V och 5 V, den är hög när motorn är kall och låg när motorn är varm .
För att öka noggrannheten vid högre temperaturer (över 60 °C) kopplar styrenheten med 1 sekunds
intervaller internt om till ett mindre motstånd en kort stund . Signalen ökar under omkopplingen med ca 0,5 V.
Om signalen från motortemperaturgivaren saknas eller är felaktig använder styrenheten ersättningsvärden istället.
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]