Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av patric855t5black
Hej skulle undersöka missljud i motorn,och lyfta "ventilkåpan" den satt fast nått gruvligt,i allafall fick bort den men upptäcker att avgaskammens säte blivit sprucket,,,,, är toppen kass då? nybliven 855 ågare
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Lägg gärna upp en bild på hur det ser ut om du har möjlighet. Bra vore även årsmodell, jag förmodar att du har en 5204 20-ventilare 855 Turbo. Om det skulle vara så illa att dina farhågor besannas så kan du få en ide vad ett begagnat kostar i nedanstående länk.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20718612

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vill du vara vänlig att bekräfta eller modifiera mina antaganden om din motor sam delge årsmodell. Det är nödvändigt att vi på forumet har riktiga uppgifter att gå på för att kunna hjälpa till på bästa sätt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag förstår. Vet du hur man lägger upp bilder? Om inte så gör du så här, ta din bild och ha den i nåt som har kontakt med internet. Gå sedan in på forumbilder.se där du kan ladda upp din bild och sedan kopierar du länken varpå du i forumet väljer "BESVARA" och sedan "URL" varpå du sedan klistrar in din bild.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bild

Tog mig friheten att lägga in bilden då den inte var synlig i ditt inlägg. Mitt fel är jag rädd, jag skrev att du skulle välja URL men det är IMG du skall välja. Ursäkta. :oops:

Ser ut som om det blir en annan topp är jag rädd men avvakta andras råd också.

Mvh GK
av *pettson*
Problemet är hur vanligt som helst tyvärr och uppstår när man inte vill kosta på sej rätt metod och verktyg. Det bryter helt enkelt snett när man öppnar på fel sätt, med fel saker. Det är ju inte en ventilkåpa utan övre kamkåpan som också är bärande med lager till kamaxlarna. Kåpan är både stiftad och limmad. Nånting som står i närmaste mekhandbok. Det krävs alltså egentligen ett verktyg för att bända upp locket, två verktyg för att hålla spänn på locket så att inte den här typen av skada sker, samt att det kommer att krävas ytterligare ett verktyg till kamaxlarna.
Du har tur eftersom en del av spåret är användbart, plus att det bör vara helt i övre kåpan, det är tillräckligt för att hålla kamaxeln i sidled.
Se klåperiet (oavsett vem som gjort det) som en varning om att det kan bli dyrt att inte göra rätt. En centimeter brott till och det hade kostat ett begagnat topplock helt enkelt. Se till att göra ordentligt rent nu.
I ditt fall har du tur, toppen är användbar utan reparationer. Det du får göra är att köpa volvos packboxar, då menar jag orginalboxarna. Det hamnar lite mer oljetryck nämligen på packboxen nu och eftermarknadsboxarna är lite glattare i materialet, dom sitter nåt sämre, men det ska inte vara nåt problem.
Ta lärdom, tvätta, fixa och åk.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]