Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swetrot
Köpte en 855 årsmodell 94 i söndags, med B5252BS, utan AC. Jag är en bra bit under normalstandard vad gäller bilmekande.

Jag har problem med att drivremmen hoppar av uppe vid styrservon (alltid inåt), inte helt, men ett par hack, och bara där. Jag begriper att även om allt går runt och fungerar, så kommer remmen gå av vid ett väldigt illa valt tillfälle om jag låter det vara.

Spännrullen står och slår och det blir ofta kontakt mellan spännrulle och drivhjulet till styrservon vilket åstadkommer ett starkt metalliskt ljud. Det verkar som om spännrullen inte gör sitt jobb, och därför hoppar remmen av.

Jag har med hjälp av spärrskaft lättat på spännrullen och lagt tillbaka remmen, men den hoppar bums ur sitt läge igen när man startar motorn.

Bilen är alldeles nybesiktad, och jag betvivlar att bilprovningen skulle låta det där passera utan i alla fall ett "bra att veta". Den lät baske mig inte så när jag provkörde den före köpet, men säljaren (en äldre man) pratade om någon plåt som vibrerade, som jag inte kunde höra...

Så vad har hänt? Spontant känns remmen för lång, men det kan den ju inte bara bli helt plötsligt. Jag hade först en teori om att man lyckats sätta dit en rem för AC, men då borde det ju låtit så här hela tiden? Eller kan man ha "tur"?

Så frågan är nu om det finns något mer spännhjul för remmen på nedersidan av motorn som helt sonika lossnat och att det därför slackar? Jag hittar ingenting annat som remmen skulle ha kunna hoppat av.

Någon med några teorier?
Användarvisningsbild
av Nexus
Bilprovningen kan du glömma kunna lita på. De varken kan eller förstår felet.
Det kan ju vara så att din spännare har gett upp och därför hoppar remmen direkt.
av swetrot
Min uppfattning är att spännaren gör vad den skall, för den spänner remmen så mycket den kan, men det är ändå inte tillräckligt.

Efter att ha sovit på saken är frågan: Hur mycket skiljer det i längd på remmarna som är till för bil med AC respektive utan AC?
av swetrot
Problemet verkar ha kommit till sin lösning nu. Löprullen har spruckit precis inne vid navet och gett sig av, vilket fått till följd att dess diameter minskat och därmed så slackar remmen...

Ny rulle kostar 437kr hos Mekonomen. Är det lönt att leta på skroten, eller brukar de här rullarna spricka med tiden?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Skruvat.se verkar ha för knappt 300:-. Skroten är inget alternativ när det gäller såna här delar som är slitdelar.

Mvh GK
av swetrot
Jo, nu är hjulet och remmen bytta. Det tog 20 minuter för två personer och var inte så knepigt när man väl förstod hur konstruktionen såg ut. Remmen var förvisso nyligen bytt, men den hade skavt mot något när den vinglade av och an, så det kändes tryggast att byta den igen.

Kan passa på att berätta att skillnaden i remlängd mellan den för AC och den för bilar som saknar AC är c:a 40cm, så den går inte att montera fel.

Tack för goda råd, jag lär återkomma när nästa fel dyker upp.
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]