Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#523351
Hej på er.


Besiktigade bilen idag (V70 1998) och fick underkänt.

Så här säger pappret:

1. Bromslang, fram höger, skadad.
2. Körriktningsvisare, bak, båda sidor, fel färg.

Bra att veta:
1. Länkarmslagring, fram vänster, bakre glapp.
2. Färdbroms bromsskiva, bak vänster, rostangrepp/liten anliggningsyta. (han nämnde dock bara rost till mig)


Bromsslangen kan jag ju inte bråka om...
2. Fel färg... Hur mycket skall man bråka här? Dem blinkar ju fasen orange?? Inget fel där iaf! Men jaja.

Bra att veta... Länkarmslagring, glapp... Förra året hade jag glapp i länkarmen fast främre, dvs i spindelleden? som sitter ihop med länkarmen

Varför underkände dem inte bilen med glappet som sitter baktill när dem gjorde det när glappet var framtill? Finns det någon skillnad där ang. säkerheten?
Vad är nackdelarna med att åka runt med en bil som har glapp i länkarmslagringen(bakre/inre).

Bromsskivan vänster bak, rostig tycker jag väl inte men den är helt repig. Att den är helt repig å spårig och ser jäkligt dålig ut, beror detta på bromsoket eller bara otur?
Så här såg den ut för några månader sedan iaf:

Bild


//Kensy
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
#523365
asså man ska ta det de säger med en stor nypa salt. De skiljer otroligt mycket mellan olika bedömningar.

Min förra bil Bmw M5 hade blankt papper året innan och sen stod den still hos bilhandlare länge. Jag köpte den och körde ca 10 mil innan besiktningen (hade gått 15 mil sen förra Besiktningen) och fick 2: a på glapp i styrled. Hur kan den stå stilla och få glapp?? Konfronterade besiktningsmannen med detta angående milen den rullat sen förra bes. " då har väl förra ägaren mutat besiktningskillen" fick jag till svar. :roll: :roll:
#523405
att din skiva är rostig/repig beror ju på att dina ok kärvat. förr eller nu. ta av skivan och slipa den ren smörj upp oken och byt ev klossar. så blir de bra. är det glapp i styrled så blir det sämre kör egenskap. och ev sneslitet däck. angående 2. Körriktningsvisare, bak, båda sidor, fel färg. så är de färgblinda i regel, ja hade köpt det om de varit en 855 med v70 lampor. för 855ins är ju gula och v70sin vita. han kanske tyckte din blinkers som kanske är köpta på biltema va dåligt färgade. man borde inte spara de 20 kr när man handlar lampor där utan köp på märkesverkstad så slipper man onödiga tvåor. ja fick 2a pga förra ägaren köpt framlampa på biltema och det va ingen ljusbild. men allt är en smaksak. bara byta slang o lampor. kostar inte så mycke och köra vidare :) lycka till
#523430
Då är det dags att ta bort dessa Bra att veta posterna också då när man ändå skall pilla med bilen.
Blir att byta bromsoket och båda bromsskivorna bak, Bromsslang fram, länkarm och bromsskivorna bak.
Byta länkarmen och bromsskivorna klarar jag utan problem.

Följdfrågor:
Minns inte om man borde göra en ny hjulinställning efter byte av länkarm?
Vad kommer jag att behöva för att byta bromsslangen fram samt ett bromsok bak?

Vad behöver jag i verktygsväg för att få loss slangen/röret till bromsoket bak? Även samma fråga för att byta bromsslangen fram?

Hur gör jag för att slippa att all bromsolja rinner ut när jag håller på, på enklaste sätt?
Luftningen har jag koll på då jag minns hur man gör när jag fick hjälp med bromsoket fram för 1 år sedan...

Denna gången finns det inte hjälp att tillgå så jag får göra allt helt själv tyvärr.
#523432
timebandit skrev:Då är det dags att ta bort dessa Bra att veta posterna också då när man ändå skall pilla med bilen.
Blir att byta bromsoket och båda bromsskivorna bak, Bromsslang fram, länkarm och bromsskivorna bak.
Byta länkarmen och bromsskivorna klarar jag utan problem.

Följdfrågor:
Minns inte om man borde göra en ny hjulinställning efter byte av länkarm?
Vad kommer jag att behöva för att byta bromsslangen fram samt ett bromsok bak?

Vad behöver jag i verktygsväg för att få loss slangen/röret till bromsoket bak? Även samma fråga för att byta bromsslangen fram?

Hur gör jag för att slippa att all bromsolja rinner ut när jag håller på, på enklaste sätt?
Luftningen har jag koll på då jag minns hur man gör när jag fick hjälp med bromsoket fram för 1 år sedan...

Denna gången finns det inte hjälp att tillgå så jag får göra allt helt själv tyvärr.
För att inte all bromsvätska ska rinna ut så trycker man ner bromspedalen en liten bit och fixerar den där. Angående blinkerserna så kan det ju vara så att den orangea färgen har lossnat så de blinkar hyfsat vitt? De nämnde det på besiktningen för nått år sedan för mig så jag bytte dem.
#523448
för oken bak är det hylsa 13 har jag för mig. enkelt att byta. du behöver ju sällan byta oken. utan bara smörja upp dem. skivan kan ju vara svår och rädda om den redan är smal. eftersom du ska byta bromsrör med så låt skiten rinna ut o fyll på ny olja. det är inte så dyrt.
#525012
Ang blinkerslampor bak som "lyser" med fel färg så går det ju lätt att åtgärda genom att man byter till orange glödlampor.
Dessa glödlampor brukar ju ofta sitta fram på bilar med vita blinkersglas och finns att köpa på dom flesta mackar!

//Manken
#525016
manken skrev:Ang blinkerslampor bak som "lyser" med fel färg så går det ju lätt att åtgärda genom att man byter till orange glödlampor.
Dessa glödlampor brukar ju ofta sitta fram på bilar med vita blinkersglas och finns att köpa på dom flesta mackar!

//Manken

På en V70 måste du ha organgea lampor då glaset är vitt baktill =)
Kontrollerade lamporna igår faktiskt, visst vart dem krackelerade i färgen å slitna. Men att det skall vara så noga med färgen alltså... Nu sitter det nya där iaf.

Bromsslangen är bytt, fick bli ett nytt rör hela vägen då skite gick sönder.
Bromsoket skall jag byta under veckan tillsammans med skivor etc.
Byter hellre hela OK'et när det väl börjat kärva som det gör ibland. Man skjuter bara upp problemet. Det enda som hjälper är ju att renovera det men 599:- på Biltema är ett fynd =)
#525229
Angående hjulinställning så har ja läst på flera håll att man ska göra det efter byte av länkarm.
Dock prata jag med volvo när ja bytte på min bil nu för någon vecka sedan och de sa att man inte ska behöva göra inställning fram för att man byter länkarm för den har fasta hål och ingen skjustering.
Dock vet ja inte vad som är rätt och fel där.
Är ju alltid bra att kolla att allt står rätt när man bytt något i framvagnen ju.
By *pettson*
#525336
Kanske ingen av dom tänkt på att man justerar TOE ibland. Och om det är justerat med dåliga bussningar så kommer länkarmen att stå för långt framåt eller bakåt jämfört med en ny. Vips har man påverkat toe.
Men jag vet att man säger att det inte ändras där.. Konstigt nog är det ENDA stället av alla som servar bilar som säger så också.
Semi-drag och adapter

Den ingick när jag hämtade ut min V90CC […]

Ny personlig rekord for bilen. 32 grader ved nakke[…]

Vågar man köpa Diesel?

Jodå, helt tydligt "Vågar man k&o[…]

Mätnorm CCA

Köpte in liten praktisk batterimätare (f[…]