Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu när det är vackert väder passade jag på att ge mig på att byta ABS sensorerna bak. För 400kr fick jag ett kit med två sensorer med kablage och allt :-)-). Mitt i allt mekande med bilen i tusen delar kände jag ett behov av att sänka tanken för att lyckas få upp kabeln i bagageutrymmet.

Huruvida detta är nödvändigt eller ej kan diskuteras men jag fattade beslutet att lossa främre fästet, och så händer det värsta otänkbara; bultjäveln går tvärt av. Ner kom tanken men nu sitter jag där med tanken nästan i backen och en stump som jag inte vet hur jag skall få loss den. Det är ganska så ont om utrymme om man säger så. Jag kämpade förgäves med en svetstång tills min rygg gick av.

Är det någon som har tips hur man tar sig ur en sådan här situation? Alternativet kan ju vara att plocka ner hela tanken som tyvärr är 3/4 full. Jag kollade lite på följande sida:

http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... =1&t=38343

Det verkar bara vara två metallband och röret till tanklocket som håller fast den. Jag har beställt två nya spännband med bultar hos Bilia och som tur är så är det inte så fruktansvärt dyrt.

Men problemet kvarstår med bulten. Förmodligen så är tankbultarna fästa med s.k. Locktite vilket gör att de är svåra att skruva ur, särskilt när rost kommer in i bilden. Jag fattar inte varför man använder så klena bultar. Det hade varit mycket bättre med två M16 på varje sida av vardera spännband.
Senast redigerad av 1 g00ey, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag har grejat lite mera idag och nu lossnade hela bultstumpen så att det inte längre finns några gängor att skruva i en ny bult i. Det är alltså numera bara ett (gänglöst) hål där den gamla bulten satt.

Det är så att den gamla bulten satte i en metallskena som är fastsvetsad på karossens undersida. Jag funderar på att ta ett säg 5 mm tjockt järn som får plats i skenan, borra ett hål i det och göra nya M8 gängor. Så får den nya bulten nypa i järnet istället. Jag kanske till och med lägger en bit gummimatta under järnet för att motverka vibrationer.
Användarvisningsbild
av g00ey
Idén med järnprofilen fick skrotas när jag upptäckte att skenan eller beslaget framtill som spännbanden fäster i är sluten och det finns ingen öppen ände att få in järnet igenom.

Däremot så finns det ett större "servicehål" som är igenpluggat med ett gummi intill hålet där bulten skall gå. Genom att svetsa fast en bit metallband på en M8 mutter kunde jag sticka in muttern genom det stora hålet och syfta in den bakom hålet medan jag äntrade den långa bulten. Så jag är ganska nöjd med att jag slapp borra upp ett hål under baksätet inne i kupén för att komma åt.

Det handlar om just spännband så man behöver en del kraft att sedan äntra bultarna på de andra ändarna av spännbanden. Dessa bultar är kortare än frambulten.
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]