Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Hej. Jag har tagit bort VF dörrstopp för stolpen ska svetsas, Vad brukar det vara för fel på själva stoppen, den glider fint på rullarna som rörsig bra. Tänkte smörja med olja, behöver det fettas också.
Jag har sett den som reservdel, men här finns den bara på volvo.
Sist en verktygs fråga, dörrarna verkar hållas på plats med TORX skruvar som Jag inte ännu skaffat, behöver Jag
dem annars i Mitt dagliga hemmaservande.
Användarvisningsbild
av ketto
antingen är svetsarna som släpper eller ett böjt järn inne i dörren som går av!

Har bytt på båda dörrarna! Köpte Skruvat.se, ni kanske inte har nån liknande sida på andra sidan pölen!

Torx är bra att ha, iaf när de gäller inredning, då de mesta sitter me Torx!
Användarvisningsbild
av Alfredo
ketto skrev:antingen är svetsarna som släpper eller ett böjt järn inne i dörren som går av!

Har bytt på båda dörrarna! Köpte Skruvat.se, ni kanske inte har nån liknande sida på andra sidan pölen!

Torx är bra att ha, iaf när de gäller inredning, då de mesta sitter me Torx!
Tack Ketto, ser ut att vara spricka på över och under fästet i stolpen. Ser inget fel på stopparen och rullarna rör sig.
Ska skaffa en uppsättning med "Torx"
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kom ihåg att borra precis efter sprickorna så att du stoppar sprickorna, borrhålen lägger du igen när du sedan svetsar.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Alfredo
gnestakalle skrev:Kom ihåg att borra precis efter sprickorna så att du stoppar sprickorna, borrhålen lägger du igen när du sedan svetsar.

Mvh GK
Tackar, Den ena sprickan är stor och rund som en tioöring om de nu finns kvar. Borras mitt i sprickan eller?
Efter detta är det mesta fiksat, men det kommer ju alltid nytt. En del saker behövs från skroten men inte hittat något här i närheten. Borde komma till Sverige i sommar, kommer ihåg bra skrotar i Huddinge på Gladö Kvarn om det finns kvar?
av *pettson*
Hylsan för att lossa och lyfta av dörren på rätt sätt heter E8.
Användarvisningsbild
av Alfredo
*pettson* skrev:Hylsan för att lossa och lyfta av dörren på rätt sätt heter E8.
Tack Pettson. Hör E8 till Torx familjen, har tittat på dessa skruvar och fick den uppfattningen att det skulle vara just dom.
Misstänker att det är något Jag kommer att behöva framöver.
av *pettson*
Alfredo skrev:
*pettson* skrev:Hylsan för att lossa och lyfta av dörren på rätt sätt heter E8.
Tack Pettson. Hör E8 till Torx familjen, har tittat på dessa skruvar och fick den uppfattningen att det skulle vara just dom.
Misstänker att det är något Jag kommer att behöva framöver.
E8 är extern torx nr8. Dom hör alltså till torx.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Alfredo skrev:
gnestakalle skrev:Kom ihåg att borra precis efter sprickorna så att du stoppar sprickorna, borrhålen lägger du igen när du sedan svetsar.

Mvh GK
Tackar, Den ena sprickan är stor och rund som en tioöring om de nu finns kvar. Borras mitt i sprickan eller?
Efter detta är det mesta fiksat, men det kommer ju alltid nytt. En del saker behövs från skroten men inte hittat något här i närheten. Borde komma till Sverige i sommar, kommer ihåg bra skrotar i Huddinge på Gladö Kvarn om det finns kvar?
Enligt principen borrar man så att borrhålet ansluter till frisk plåt men nu är det ju svårt för mig att se hur det ser ut, kanske får du lägga i lite frisk plåt om det är riktigt illa.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Alfredo
gnestakalle skrev:
Alfredo skrev:

Mvh GK
Enligt principen borrar man så att borrhålet ansluter till frisk plåt men nu är det ju svårt för mig att se hur det ser ut, kanske får du lägga i lite frisk plåt om det är riktigt illa.

Mvh GK
Tack, det låter nästan det enklaste med en ny plåt. killen på verkstan vill riva på insidan för värmens skull.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]