Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bim
Hejsan!

Jag har först tre frågor.

1. Vid villken temperatur skall motorns kylfläkt starta.
2. Vid villken temperatur skall termostaten öppna.
3. Inom villket intervall är godkänt temperatur godkänd.

Tog en sväng med bilen iförrgår, när jag kommer hem och skall parkera bilen i garaget, så öppnar jag huven bara slumpmässigt kolla så allt var ok, och till min förvåning ser jag att det bubblar lite i expansionskälet, stänger av bilen fort, det rinner droppar endel kylarvatten under bilen.

Vet att i vintras så läckte det vid ena gaveln lite lite.. Men sen när de blev varmade försvann problemet.
Har även sett att det vart fuktigt under expansionskälet vid en kylarslang där. Och det var ifrån den det droppade, kanske även vid gaveln.

Bilen kokade ju, men fläkten startade inte ens.

Den har jag tyckt vart lite skum. Stängs av direkt när jag stänger av tändningen, inte vart med om det på någon utav tidigare bilar.

Men vad kan vara fel?

- Fläkten kollade jag lite fort, 12V direkt från batteriet, den startar.
- Termostaten har jag kokat upp och den öppnar vid 90C , och börjar stänga när det går ner mot 85C , helt stängd vid ca 80C lite svårt att se.

Det kommer värme i bilen, men inte så varmt som det har gjort tidigare, men kanske berodde på ner vevade fönsterrutor, men kändes ändå lite för svalt..

Sen när den svalnat fyllde jag på mer vatten (ICKE iskallt såklart, mer varmt vatten.. Varmare än ljummet).
Varva upp till 3tusen varv, se om termostaten öppna eller så, märkte inget särskilt. Luften i bilen blev inte speciellt varmare än tidigare.

Minns att det blev såpass varmt att man svettades, men nu blåste det lite varmare än ljummet.
av Bim
Locket till expansionskälet? Det droppar ju från nedre slangen.. Men..

Ingen som vet när fläkten skall starta, vid vilken temp?
Användarvisningsbild
av Alfredo
Det är av trycket i kylsystemet som gör att det inte kokar, finns det läckage så blir det inte tillräckligt med trck och det kokar.
Senast redigerad av 1 Alfredo, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Bim skrev:Locket till expansionskälet? Det droppar ju från nedre slangen.. Men..

Ingen som vet när fläkten skall starta, vid vilken temp?
När tempgivaren säger till styrdonet att den ska starta. Alltså strax under rött på din mätare.
Kokar det tidigare har den tappat trycket som tidigare inlägg berättat.
av Bim
Har inget rött på min mätare, bara flera streck :). Då är det alltså pga trycket?

Men en sådan liten läcka, som att det droppar lite i gaveln , kan göra så den tappar trycket? Eller är det kärlet som blivit sämre, vid den anslutningen under den?
av Bim
Dum jag är, hade visst rött!

Råkade spela in med MMS storlek, så blev skitbild. Men om ni kollar noga, så droppar den från undre expansionsslangen.

På andra klippet är det en vätskestråle, som är bredvid anslutningen. Det verkar som det är ett ytte pytte litet hål i kylet.

Det läckte inget från gaveln där det är fuktigt. SKUMT!

Men varför hände det just den dagen? Jag körde iof lite hårt, kan de blivit så varmt att de blev högre tryck eller något och kälet och slangen inte ville riktigt mer?

Kan påpeka att jag drog åt slangklämman lite, så kan ju vart värre!

Bild

Bild

Bild
Bild
av *pettson*
Bim skrev:Bättre klipp här! Men kan detta orsaka det kokande fenomenet? :roll:

http://s661.photobucket.com/albums/uu33 ... V04659.mp4
Vi får anta att du gått i skolan till och med årskurs 9?
I nån av fysikböckerna eller nåt fysikexperiment fick du gå igenom när vatten kokar.
Vid havet är det 100 grader c.
Vid mount everests topp är det vid 70 grader c.
Din termostat öppnar mellan 92 och 102 grader celsius. ( en del 90-100 grader c).
OCH.. vattnet kokar inte.
Varför inte då? Det är väldigt enkelt. Du har drygt 2hg (för att använda vanlig men felaktig term) övertryck i ditt system. Det gör att vattnet kokar vid 135grader c ungefär då det är blandat med 50% glykol.
Tappar du trycket i systemet? Ja då kokar det tidigare. Ju mer och snabbare tryckfall ju värre kokning.
av Bim
Då sjunker alltså trycket pga läckan jag har..

Blev bara osäker, när jag kände på en kylarslang så var den KOKHET! Känt lite fort tidigare, och minns inte att de var så jävla varma..

Termostaten är bytt, fläkten är testad, den funkar även när de blir varmt (satte på AC'n) , skall hämta en ny slang till expansionskärlet och ett nytt kärl.

Får hoppas det löser mina problem :).
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]