Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanT5
Hej nu blir jag tokig snart vet jag har sett på något ställe här vad momentet är på centrum muttern till drivaxeln.
I boken står det man ska dra 35 Nm och 90 grader men det är för bilar med centrum bult.
Har ju en mutter som man använder 36 hylsa till.
Skulle va kul om någon har momentet på den.
Användarvisningsbild
av Nexus
sidan 8:1 Haynes säger Drivaxelmutter.... Steg 1 :120Nm. Steg 2 :vinkeldra ytterligare 60 grader.
Användarvisningsbild
av StefanT5
stämmer det verkligen på denna muttern?
Den är ju dragen med mycket mer.
Får ju ha momentomvandlare för att lossa och 120 låter väldigt lite faktist på en så stor mutter.
av *pettson*
Men du kanske inte tänker riktigt klart nu?
120nm är inte så märkvärdigt kanske. Men drar du ytterligare 60 grader så blir momentet så mycket mer.
Lägger vi till att dom dras torrt och inte har lossats på år och dag oftast så blir det ännu mer moment.
Det brukar dock gå utmärkt att lossa dom med 36 hylsa och ½tums maskinen.
Användarvisningsbild
av StefanT5
volvo hade loss drivaxeln i höstas på min bil så det som skulle till att få loss var 900 nM med min momentomvandlare så då undrar ja vad volvo har gjort.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Prata med volvo idag för ja va inne för ett ärende dit.
De hävdade att muttern skulle dras 720 nm plus 60 grader.
Sa ni prata på 120 nm och 60 grader och efter mycket prat tog de fram beskrivningen och kollade och i den stod det 120 nm + 60 grader, de blev fövånade och att de har dragit fel på en hel del bilar hehe.
Där ser man volvo är inte alltid att lita på.
av SubMarine
Eh, är det ens fysiskt möjligt att dra muttern med 720NM och sedan ytterligare 60 grader utan att döda både mutter och gängor? :shock:
av *pettson*
Nej.. och inte har dom maskiner till det heller. Inte ens på lastbilssidan så används dom momenten mej veterligen.
Men att man däremot får lossa med 7-800 eller mer nm är en helt annan sak. Det krävs alltid mer kraft för att lossa ett förband än att dra åt det, om det är korrekt gjort. Min muttermaskin drar med 1180nm som värst och räcker inte alltid till att lossa en drivaxelmutter med. Men det man inte får med i tankarna är att det momentet existerar i en 10dels sekund, i taget, den är slående. Hade det varit en hydrualdragare som håller konstant vridmoment så vore det mesta loss på sekunder, men då med risk att gängor och annat är totalväck.
Användarvisningsbild
av StefanT5
De hade momentnyckel att dra med som tog 720 sa de.
Sen vi har momentnycklar på jobbet som drar 1000 nm och omvandlare som omvandlar 24 gånger som vi använder när vi drar bult som dras med 4000 nm på maskinerna.
av kiddemo
720 nm är jävligt mycket.. skruvar du in en bult med 720 nm.. så bockar du 15mm tjock metall. Tror inte det finns någonstans på en personbil........ högsta som finns på den hårdaste bulten på bil är inte över 350 nm....
Jag har trumbromsar på min clio där bak, i trumma är ett lager som körs in i en axelstång. den bulten 30 eller 32mm ska dras åt med 175nm

Du kan inte heller...... aldrig någonsin spänna en bult hårdare än vad den tål........

finns datablad på alla bultar...... m6 m8 m10 m12 och vidare.

datablad på bultars nm åtdragningsmoment.......
http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/tekn ... rovgangor/
denna länken värkade inte funka, postad här ifrån......
tar en annan https://www.torque-elite.se/uploads/par ... le_278.pdf

hållfasthetsklassning 8,8 är ganska standard på bultar..... är det kina bultar så tål dom inte lika mycket..... är bulten av riktigt stål med grova gängor och muttern tar upp mycket mer gängor (djupare mutter) så är det ju högre än 8,8
brukar vara stämplat på bultens toppsida 8,8. m8 tål och bör spännas med 24 nm står där.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]