Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danneskoog
Hej allihop :) Jag köpte en v70 awd från 98 som gått 28000 mil mkt påkostad vad gäller fyrhjulsdrift o så , en helt ok 2a bil tycker jag . Motorlampan tänds till o från och när den lyser går bilen skit o hoppar o rycker när man ska iväg från noll men sen går den bra på lite varv . Drar man ur lmm så går bilen kanonfint och jag börjar undrar varför det den beter sig så här ?? Man startar bilen kall o den går alltså jättefint tills den blir varm , då tänder den lampan o går som om den tog tjuvluft typ , då drar man ur lmm en o bilen går bra men lampan lyser ....... Jag har kollat slangar , tanklock o bytt till en ny lmm från bosch orginal .... Hjälp mig
av freak
Byt Lmm. går den bra urdragen så har du hittat felet.. Urdragen = ECm Förprg värden o bilen går ok, isatt med trasig lmm styrenheten går efter värdena den får från lmm = går som skit.
av Danneskoog
Hmm ok får väl ta kontakt med mekonomen på måndag ! det är ju 3 års garanti så man får väl hoppas jag fick en trasig då .. Hur stor e den risken , den e ju bara 3 dar gammal ?
av *pettson*
Lite intressant är det att man alltid förknippar lmm med fel för att om man drar ur den så går bilen bra?
Sant är att bilen går in på nödprogrammet. Och då kan bilen gå bättre.
Falskt är att det måste vara just massmätaren då som är problemet.
I och med att man såg till att bilen gick in på nödprogrammet så ignorerar den också andra fel som ställer till det.
När man tror massmätaren är boven brukar bilen antingen ha stannat eller inte gå att starta, enklast då är att dra ur massmätarens kabel och göra ett startförsök, går den då igång så sätter man i sladden medans bilen går. Stannar bilen då, eller går märkbart sämre, ja då är massmätaren möjligen ett problem.
Men inte ens den metoden är 100% säker.
Här har felkod P0172 inhämtats. Den säger alltså på volvospråk EFI-231 Adaptiv lambdareglering, både vid tomgång och som dellast, som problem.
Vore massmätaren problemet skulle trasslet finnas från start, men problemet finns endast med bilen varm.
Det betyder att problemet uppstår när bränslemängden sänkts och börjat regleras.
Förmodligen drar bilen tjuvluft någonstans, jag kan tänka mej att det är den berömda anslutningen till vevhusventilationen som sitter i gaveln mot servopumpen, på insuget som är problemet. Har det kontrollerats?
av Danneskoog
Hej du :) Tack för svaret . Tyckte oxå det lät konstigt med lmmen då den e flong ny o borde vara riktig , mina tankar var oxå tjyvluft !! Men borde inte problemet vara där hela tiden då ?? även som kall ! funderar på någon tempmätare som blir bortkopplad i samband med att man kopplar ur lmm . Kan ju säga att den gamla lmm var fysiskt rent trasig då jag pillat fööör mkt :P och att felet fans redan med den . Men som sagt borde inte et luftproblem finnas redan från kallstart o sedan inte bli bättre för att man bortkopplar lmm ??? Tack på förhand
av freak
Har du nollställt adaption efter lmm byte = tagit bort - kabeln eller använt diagnosvertyg..
tjuvluft är ett permanent fel som märks lika tydligt kall som varm . om det vore så att bilen går dåligt av det borde det höras i motorummet (pysljud).. var det exakt samma fel före bytet? ingen skillnad alls? även tempgivare lägger felkod
. . varför pilla du sönder din gamla lmm?

Jag har aldrig haft en bil som gått bra med lmm urdragen utan att den är den som är grundfelet..Om det inte finns någe tjuvluft men felsökningen brukar börja åt andra hållet..
av Danneskoog
Hmm ja du vet !! man pillar lite här o pillar lite där o vips ! är man ngr tusen fattigare , inte kul men det e straffet för att man ska klara allt själv :P ... Men som Pettson säger så kommer ju felet när den börjar lambdareglera iallafall troligt !! öppnas det då några luftkanaler eller kan det vara nåt bränslepumprelä som bråkar med värme kanske ??
av Danneskoog
Förlåt jag svarade inte helt ! Jag har nollställt med dator o felet var nog lika innan bara det att jag hade massa andra småfel så jag nog inte tänkte på det so tex kärvande tomgångsmotor mm ....
av Danneskoog
Har idag letat tjuvluft, kollat vevhusvent (kört utan sticka ) bytt luftfilter o bränslefilter men likförbannat går bilen först bra för att sedan hoppa vid rödljus o rondeller ! ur med sladden till den nya lmm en o vips går hon som en klocka med 800 varv på tomgång stadigt o fint , drar bra när man ska igång .. Blir nog att gå till mekonomen imorgon med lmm o se vart dom ställer sig .... Finns det nån givare som kan signalera fel utan att datorn märker den som ett fel ?? nån som gör att den får mindre soppa o lambdan reagerar på ngt fel ?
av *pettson*
Till att börja med finns det ett tjog felkoder som inte tänder din motorlampa. Ett tips vore ju att göra en urläsning istället för att göra gissningar?
Visst kan naturligtvis en massmätare bli eller vara fel? Men din felsökning och dess metod stödjer egentligen ingenting just nu.

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]