Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en s70 GLT -97 som ja får upp felkod p0755 Shift Solenoid B Malfunction
rullat 22000mil
när jag raderar felkoden och bilen är kall så går den bra bara när den är riktigt varm i lådan som helvetet bryter löst efter ca 2-3 mil efter kallstart
någon som har något bra tipps?
jag har spolat lådan med ca 18liter olja & det hjälpte inte
måste man klyva lådan för och byta denna "elpryl" eller??
Senast redigerad av 1 jojje1984, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Du har solenoiderna sitter innanför plåtlocket på automatlådan. Kom bara ihåg att TOTAL renlighet gäller när du öppnar locket.
Där slarvar man inte in med spån på mejsel och lite grus från omgivningen. Räkna med runt en tusenlapp för solenoiden om dom inte gått ned i pris.
av jojje1984
okey tack men hur vet jag vilken som är "B" solenioden ?? är det märkt eller behöver ja någon sprängskiss?
har hört att man kan ohm mäta men jag är inte så skicklig på just den biten med el mätning.
solenioden säljer dom på volvo eller??

blir & stuva in bilen i garaget och börja meka

jag har mekat gamla automatlådor till jenkare så renligheten sitter i ryggmärgen :)
av *pettson*
jojje1984 skrev:okey tack men hur vet jag vilken som är "B" solenioden ?? är det märkt eller behöver ja någon sprängskiss?
har hört att man kan ohm mäta men jag är inte så skicklig på just den biten med el mätning.
solenioden säljer dom på volvo eller??

blir & stuva in bilen i garaget och börja meka

jag har mekat gamla automatlådor till jenkare så renligheten sitter i ryggmärgen :)
Det är inte uppmärkt. Du behöver en skiss.
av jojje1984
Kollade med volvo dom skulle ha ca 1600 styck för solenoiderna dom kunde inte tala om vilken som var "B".
ringde runt till renoverings firmorna & till slut fick jag tag på solenider för 600styck så ja byter nu allihop när ja skruvat så långt & monterar även en extra kylare i serie efter original kylaren.

återkommer om några dagar med resultatet (nyfiken)
av jojje1984
ja har 5042LE
beställde hansen-racings stora :twisted: universal kylare för amerikanska automatlådor kosta 1295kr 430x190x20mm
Nu ska den fan inte bli för varm
ska ta några bra bilder och lägga upp senare under veckan

Min har blivit värre senaste dagarna. Den h&a[…]

XC70 2011 D5 Min rem gick av för någ[…]

OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]