Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja

är sugen på en Italien import, 2,0 l med turbo.

är nyfiken på vad den drar i soppa. har nu en 2,5 GLT 854. hoppas på att en mindre motor ska dra mindre bensin.

är det någon som vet?
Massor med körglädje men soppa går det åt en hel massa, kanske för att jag kör korta sträckor. Jag har inte mätt men när det var -30 i vintras tog den 1 liter milen på landsväg, nu betydligt mindre. Tilläggas att det är en automat Jag kör. Men roliga bilar!
av *pettson*
Edgar84 skrev:Tja

är nyfiken på vad den drar i soppa. har nu en 2,5 GLT 854. hoppas på att en mindre motor ska dra mindre bensin.

är det någon som vet?
Du tänker lite galet när du säger mindre motor. Du får se till effekten inte slagvolymen.
Dom kommer att dra ungefär lika mycket tills du gasar, då drar turbobilen mer. Ett råd är att provköra en 2liters för att se om den verkligen passar dej. Väldigt många klagar nämligen på att bottendraget är dåligt i dom. Det är liksom inget att komma på efter ett köp utan nåt att ta reda på innan köpet.
*pettson* skrev:

är det någon som vet?
Du tänker lite galet när du säger mindre motor. Du får se till effekten inte slagvolymen.
Dom kommer att dra ungefär lika mycket tills du gasar, då drar turbobilen mer. Ett råd är att provköra en 2liters för att se om den verkligen passar dej. Väldigt många klagar nämligen på att bottendraget är dåligt i dom. Det är liksom inget att komma på efter ett köp utan nåt att ta reda på innan köpet.
Vet inte om bottendraget, men vid omkörning helt perfekt. Har inte kört den med 2,3 l så kan inte jämföra.
Ta också i beaktelse att dessa Italienare oftast är rostfria när dom kommer till Sverige
av *pettson*
Alfredo skrev:
*pettson* skrev:

är det någon som vet?
Vet inte om bottendraget, men vid omkörning helt perfekt. Har inte kört den med 2,3 l så kan inte jämföra.
Ta också i beaktelse att dessa Italienare oftast är rostfria när dom kommer till Sverige
Konstigt nog är rostfriheten nånting som folk inte brukar nöja sej med som svar när dom påpekar att motorn måste varvas en del för att få lite skjuts. Men det får stå för dej att du hellre har en endast vacker bil än att du är nöjd med motorn i alla lägen. För annars finns det ju rostfria 2.3 or också som går köpa här eller att importera för den som vill.
av *pettson*
fraazze skrev:Jag har en svensksåld 2.3 T5 automat och jag kan säga att där är ett sjuhelvetes drag i bilasatan :-)-)
Och dom går att göra mycket trevligare än så.. ;-//
Med min 2,5 behöver man aldrig växla under treans växel. går lite segt men skönt att slippa växla:)

Skumt att den drar lika mycket trots mindre volym, tror dig men det verkar lite skumt.

jag har alltid trott att turbo var ett sätt att få upp verkningsgraden på en motor. dieslar har ofta turbo av den anledningen

ska mest ha bilen för att meka med. åker inte så mycket per år så bränsleförbrukningen är inte jätteviktigt. mest nyfiken på vad den var.

intressant diskussion

ha det gött

Jag tvättade min 850 då det var lite pl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]