Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Orkar nån redogöra för hur gasspjället fungerar? Drar gasvajern i det? En liten motor? Och är det en positionsgivare där bredvid?
Vad kan hända när jag grötar runt med min WD-40 där? (Jag förstår att jag ska försöka låta bli att peta in skit vidare i insuget)

Dumma frågor kanske men jag hoppas på kloka svar!

Tack!
Finns ju 2 sorters spjällhus, mekaniska och elektriska. Dem gör samma sak, men tekniken bakom skiljer sig.

I ett makaniskt så har man ju en vajer som påverkar (via rullen) axeln som öppnar och stänger spjället. Lite beroende på vad det är för motor och eventuell styrelektronik finns det oliak varianter på dt här med givare. Bilar med förgasare här aldrig(?) någon givare. Sen finsn det 2 varianter på dem som har givare beroende på hur styrsystemet arbetar. En del system har en givare som bara talar om ifall spjället är öppet eller stängt. Den andra varianten mäter hur mycket spjället är öppet. Denna information avvänder styrboxen för att ha koll i vilket program den ska gå och för att räkna ut bränsle/tändning.

I ett elektriskt hus så har man isället en liten elmotor som sköter det här med att öppna och stänga spjället. Spjällets rörelser bestäms av en potetiometer på gaspedalen. Styrboxen mätr signalen från potentiometern och bestämmer från den signalen hur mycket spjället ska öppnas.

Så länge du inte har in en massa WD-40 i själva givaren lär det inte hända ett dugg egentligen förutom att du sörjer upp något då förstås.
Användarvisningsbild
av taxi
Var ute i garaget ikväll och torkade bort lite oljerester i spjällhuset, spjället såg ut att röra sig smidigt utan hack både innan och efter lite smörj.
Tack för svaret!

Jag tvättade min 850 då det var lite pl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]