Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av theodor
har bytt bromsskivor fram inkl bromsbelägg och nu tar pedalen längre ner, kan man justera bromspedalen så den tar högre upp?

tacksam för svar.
av theodor
jaha, men bromsverkan är helt ok, kraftiga inbromsningar och jämn bromsverkan, det är endast pedalen som tar längre ner. vad gör man åt luft i systemet?
Användarvisningsbild
av taxi
Har du lossat bromsslang eller bromsrör? Har du inte gjort det så lär du inte ha fått in luft i systemet. Hur ser det ut i bromsoljebehållaren?
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har monterat pirat bromsbelägg, som skjuter ut kolven för långt. Köp oirginal belägg
av s60t501
blir så när allt är "mjukt" o nytt blir nog bättre efterhand att du har kört ett tag,,CarMan,den"förklaringen "du angav får du allt förklara lite bättre....Du tror väl inte ens själv på den..
Användarvisningsbild
av Nexus
Hur kan pedelan ta längre ner bara för man monterar pirat klossar? Kolven justerar ju sig efter ur mycket klossarna slits och inte tar den i botten bara för klossarna är slut då kolven är längre ut!!! Carman nu får du allt ta vakna lite :wink:
av SubMarine
Lät du oket hänga i bromsslangen när du bytte skivorna? I så fall kan det kommit in lite luft i systemet via väldigt små sprickor i slangarna.
CarMan skrev:Du har monterat pirat bromsbelägg, som skjuter ut kolven för långt. Köp oirginal belägg
Asså är du helt hjärntvättad på Volvo Orginal eller? Din förklaring är ju helt ologisk. Menar du att kolven alltid är i samma position även när bromsbelägget blir tunnare och tunnare pga slitage? Vet du ens hur ett bromsok fungerar?!
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag kanske har bytt en annan bromskloss + felsökt på diverse bilar med problem som har uppkmit på grund av pirat delar...

Fjädrarna som håller kvar bromsklossen i kolven är på vissa pirat belägg felutformade & lyfter ut klossen så det blir 1-2 mm glipa mellan kloss & kolv.
Detta gör att man får dubbel bromsa, bromsen är stum o fin när den tar, men pedalvägn är för lång.

Luft kan man inte få in vid ett bromsklossbyte. hur det skule går till kan ni får förklara för mig

Jag tvättade min 850 då det var lite pl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]