Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en ABS lampa som tänds någon gång då och då. Kan gå två veckor innan den tänds. Stänger man av och startar om den så släcks lampan när man kommer upp i ca. 30 km/h.
Har läst felkoder och den larmar P 321 med VOL-FCR.
"Vä. framhjulsgivare oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h". Nu senaste dagarna har bromspedalen börjat pulsera vid inbromsning, precis som ABS skulle jobba men jag har ingen lampa tänd, skall väl inte vara tänd heller.
Det händer inte varje gång men ganska ofta och oftast vid lägre hastighet precis innan man stannar.
Har inte gjort någon felsökning ännu, som att mäta kablage och givare. Men jag tycker det lutar mer åt kransen vä. fram.
Vad tror expertisen?
Kollade lite snabbt idag och mycket riktigt så var vä. fram krans spräckt på ett ställe.
Blir till att köpa en Biltema drivknut. Dessa skall väl funka ganska bra vad jag har förstått.
Mackansglt skrev:Kollade lite snabbt idag och mycket riktigt så var vä. fram krans spräckt på ett ställe.
Blir till att köpa en Biltema drivknut. Dessa skall väl funka ganska bra vad jag har förstått.
Yepp jag bytte båda min framknutar till biltemaknutar och har inget att klaga på.
Köpte ny drivknut idag och började riva. Det sket sig nästan direkt. Bulten som håller spindelleden på länkarmen gick av.
Bara till att plocka av bärarmen. Kapade bulten i mitten och borrade ut den gängade ändan. Slog sedan ut bultskallen med mha. av ett dorn. Såg sedan gummit var sprucket runt spindelleden. Åkte och köpte en ny länkarm. Blir till att skruva dit den imorgon.
Såg föresten att kransen hade delat sig i två bitar.
Måste eller bör man göra en framvagnsinställning när man har bytt länkarmen?
Bytte länkarm och drivknuten i lördags och nu funkar allt helt ok.

Hade dock lite problem att få dit pressbulten som håller länkarms spideln. Det verkar precis som själva spindeltappen är lite för tjock. Är föresten en Biltema länkarm. Drev dit bulten mha. gummilklubba, blev inte en endaste gänga kvar på bulten.
Provade att fila lite på tappen på plats och provade ytterliggare att banka dit 2 bultar. Det blev bättre och den sista bulten behöll gängorna så man klunde skruva på muttern. Spindeln var upptryckt så mycket som det gick. Provade med spindeln i några olika lägen men ingen skillnad.

Någon som haft detta problem med Biltemas länkarm?

Näe, nu är det dags att börja skruva på bimmern.
av *pettson*
Mackansglt skrev:Bytte länkarm och drivknuten i lördags och nu funkar allt helt ok.

Hade dock lite problem att få dit pressbulten som håller länkarms spideln. Det verkar precis som själva spindeltappen är lite för tjock. Är föresten en Biltema länkarm. Drev dit bulten mha. gummilklubba, blev inte en endaste gänga kvar på bulten.
Provade att fila lite på tappen på plats och provade ytterliggare att banka dit 2 bultar. Det blev bättre och den sista bulten behöll gängorna så man klunde skruva på muttern. Spindeln var upptryckt så mycket som det gick. Provade med spindeln i några olika lägen men ingen skillnad.

Någon som haft detta problem med Biltemas länkarm?

Näe, nu är det dags att börja skruva på bimmern.
Förstår ju problemet om spindelleden var upptryckt så mycket det går. Spåret är ju inte lagt så att man ska slå upp spindeln i bott.. Det är med andra ord du själv som pressat upp det så dant att du slagit bort gängorna på bulten när den tvingas igenom spåret.
Det finns en ide med att inte lägga spåret på det sättet. Det finns ett antal millimeter kvar som går att pressa upp av en bra anledning. För när du lossar en länkarm så tar du och slår ett rejält slag under spindeln rakt upp när bulten är borta. Axeln i tappen är svag konad och tvingar då isär ändarna i knogen. Ett eller två rejäla slag nedåt så glider spindeltappen ur så fint ur knogens hållare.
Det är anledningen till att spåret inte sitter så att den ska bottna.

Jag tvättade min 850 då det var lite pl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]