Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Black855power
hejsan tänkte höra mig för lite angående biltemas katalysator, nu när ja fick 2a på co förhöjd tomgång så tänkte ja byta katten. har en fråga dock, är det någon som testat och köpt en universal katt där och satt på en volvo 850 med två lambdas. har en 2.5 l motor i min bil nu så är det något ja borde tänka på?
av *pettson*
Det du bör tänka på är väl om det är katalysatorn som är problemet? Det är en omöjlighet att tala om det med sbps värden som grund. Några riktiga mätningar måste göras.
Dels en där bilen är kall så man ser när katalysatorn tänder och vad värdena hamnar på vid tomgångskörning när bilen verkligen är varm på tomgång, samt en på förhöjt varvtal direkt efter.
Dels en där man ser värdena efter normal körning landsväg både tomgång och förhöjd.
Dels en där man kört på höga varvtal för att få upp katalysatorn rejält i temperatur.
En jämförelse av dessa värden berättar som först om kissen är ett problem.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av Black855power
*pettson* skrev:Det du bör tänka på är väl om det är katalysatorn som är problemet? Det är en omöjlighet att tala om det med sbps värden som grund. Några riktiga mätningar måste göras.
Dels en där bilen är kall så man ser när katalysatorn tänder och vad värdena hamnar på vid tomgångskörning när bilen verkligen är varm på tomgång, samt en på förhöjt varvtal direkt efter.
Dels en där man ser värdena efter normal körning landsväg både tomgång och förhöjd.
Dels en där man kört på höga varvtal för att få upp katalysatorn rejält i temperatur.
En jämförelse av dessa värden berättar som först om kissen är ett problem.

Bara kom tänka på katten eftersom tidigare ägare hade kört med lysande motorelektronik lampa plus insugsläckage, när jag tog över bilen"bytte till mig den" så drog bilen ungefär 2 liter milen, och den hade tydligen gjort det ett halv år innan ungefär eftersom inte ägaren hittade felet! nu när jag åtgärdade dessa fel så uppkom det nytt problem, misständingar och det sköt i luftburken, vilket visade sig vara kam-tätning, så den tog in olja i fördelaren. Efter bes så började motorelektronik lampan lysa, läste felkoder och då kom p0422 fram, Bilen ligger drygt under litern per milen som den ska. så den får inte för mycket bensin heller, värdena på bes var. co 0.2, Co 2500 0.9, Hc 62, Lambda 1.01. Bilen den fungerar hur bra som helst förövrigt:D
av *pettson*
Som sagt besiktningsvärdena är ointressanta eftersom man oftast inte gör sitt bästa på sbp för att se till så katalysatorn är tillräckligt varm vid mätning. Men för min del får du naturligtvis byta katalysator utan att göra mer ingående tester? Du frågade om biltemas katalysator och tyvärr tror jag inte att den är tillräcklig för att du ska få sond nummer två att vara tyst. Missförstå inte, katalysatorn renar till värden långt under vad sbp kräver, men eftersom sond 2 är en katalysatorkontroll programmerad efter en viss typ av katalysator så är det inte säkert den nöjer sej med den rening som en universalkat ger. Men kanske har nån en universalkat monterad här i forumet, oavsett vart den är inhandlad på en bil med dubbelsonder, då lär du få ett mer säkert svar.
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]