*pettson* skrev:Det du bör tänka på är väl om det är katalysatorn som är problemet? Det är en omöjlighet att tala om det med sbps värden som grund. Några riktiga mätningar måste göras.
Dels en där bilen är kall så man ser när katalysatorn tänder och vad värdena hamnar på vid tomgångskörning när bilen verkligen är varm på tomgång, samt en på förhöjt varvtal direkt efter.
Dels en där man ser värdena efter normal körning landsväg både tomgång och förhöjd.
Dels en där man kört på höga varvtal för att få upp katalysatorn rejält i temperatur.
En jämförelse av dessa värden berättar som först om kissen är ett problem.
Bara kom tänka på katten eftersom tidigare ägare hade kört med lysande motorelektronik lampa plus insugsläckage, när jag tog över bilen"bytte till mig den" så drog bilen ungefär 2 liter milen, och den hade tydligen gjort det ett halv år innan ungefär eftersom inte ägaren hittade felet! nu när jag åtgärdade dessa fel så uppkom det nytt problem, misständingar och det sköt i luftburken, vilket visade sig vara kam-tätning, så den tog in olja i fördelaren. Efter bes så började motorelektronik lampan lysa, läste felkoder och då kom p0422 fram, Bilen ligger drygt under litern per milen som den ska. så den får inte för mycket bensin heller, värdena på bes var. co 0.2, Co 2500 0.9, Hc 62, Lambda 1.01. Bilen den fungerar hur bra som helst förövrigt:D