Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Fordon: Volvo 850 GLT -97

Servade bilen idag, och som jag trodde så ville dom byta en del, en hel del till och med...

De ville ha 17.550kr (Detta är EXKLUSIVE servicen som med byte av hjälpaggregatrem och tändstift, gick på 3126kr) för att byta följande:

Klossar bak.
Övre motorfäste
Drivaxeldamask höger
Bärarmsbuss bak båda sidor
bromsvätska
nytt grenrör (vetat att nått är fel då LAMBDA-lampan lyst en längre tid och kommit tillbaka efter nollning)

På deras papper så stod det liknande fast uppspecat på allt som skulle göra på respektive punkt med.. att de var tvungna att göra framvagnsinställning osv..

Eftersom ABS-lampan lyser och bad dom kolla de så ringde han sedan och berättade att de var givaren vänster bak, så detta bör dom om jag ber dom torka av smutsen på medans de ändå byter klossar?

det enda felet jag känt, hört och sett är att grenröret varit trasigt..

är detta ett rimligt pris för detta?

Verkstaden börjar på M och slutar på UM ;) utan att avslöja för mycket.
Verkar vara lite dyrt med allt, men det plockar ju på. Är säkert inte helt omöjligt att det kostar så mycket....

Ringde själv Volvo för att få pris för att byta just bärarms bussningarna bak på min vagn, och det skulle kosta runt 4000 inkl material. Jag har nu beställt alla delar på skruvat och väntar på att min mek har tid att fixa det, och då passar jag på att byta alla fästen till bärarmarna. Även bärarmslänkfästet då de börjar visa tecken på försvagning i bussning på ena sidan.

En fyrpunktsinställning på Volvo kostar runt 1100kr (iallafall så var priset när jag lämnade in min bil på Volvo i Torslanda)
av *pettson*
Notera att jag har ingen åsikt om priser. Pris sätts i förhållande till hur konkurrens ser ut hos er, alltså är det olika pris i hela landet.
Deras pris antar jag är med material.
Jag vet ju inte om du nyligen kikat på vad själva materialet kostar?
Baserat på priset på autoexperten så ser det ut såhär.
Bussningarna kostar runt 900kr st. Så 1800 där. För vi pratar om kullederna till länkarmarna?
Övre motorfäste, beroende på vilket (inre eller yttre) från 100-400kronor. Yttre är går ju att pressa ur, inre är fast mot kaross.
Damasksats runt 250spänn
bakre belägg runt 250spänn
Vet nu inte vilken typ av grenrör du har men runt 4000kronor brukar dom ligga på.

Delar alltså runt 6700kronor
Bromsvätska tillkommer ihop med övriga medel som ska till så jag räknar inte det separat.
Jobbtid är runt 10,5 timmar.
En abs givare tål hur mycke dam & smuts som hellst (tål inte järn spån)
Så du kan alla gånger läga på några tusenlappar till för en ny abs styrenhet också
Om dom går med på att putsa av givaren, så har dom inte så stor koll.
Givetvis kan varked du eller jag veta vad som är fel. Men det har väll inte gjorts nån felsökning?

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]

TS har ju kört ett år,radera och spar c[…]

Snackade med min svåger som tydligen hadde s[…]