Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xconswe
Finns det någon som har specarna på dessa kammar..
inte bara lyftet o tiden då..
vilka grader den påbörjar lyftet? (med originaldreven dvs.)
av *pettson*
xconswe skrev:Det hade varit roligt att ha dom om man skaffar ställbara drev...
Skaffar ställbara drev? Dina drev är ställbara från fabrik.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ska man börja labba med att vrida på kammarna behöver man egentligen bara 2 saker: En mätning så att man vet att oavsett vart inom justeringsområdet kammarna står så går dem fri från kolvarna och en bromsbänk för att kunna mäta sig fram till vad man nu eftersöker.

Det är inte så att du är ute efter att köra med glt-kammar och ställa isär dem för att ta bort lite av overlap'et?
av *pettson*
Då börjar ju arbetet med att montera andra kamaxlar och sen börja mäta upp hur stort område just du har med frigång. Det varierar från motor till motor då en renovering inkl planing av en topp ger mindre frigångsområde bland annat. Det är ju unika mått ifrån just din motor.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Så länge man håller sig inom justeringsmånen som finns på originaldreven så ska det gå fritt. Däremot blir ju den exakt inställningen nåt man får bänka sig fram till beroende på vad man anser vara viktigt och hur motorn är byggd i övrigt.
av *pettson*
Marlboroman skrev:Så länge man håller sig inom justeringsmånen som finns på originaldreven så ska det gå fritt. Däremot blir ju den exakt inställningen nåt man får bänka sig fram till beroende på vad man anser vara viktigt och hur motorn är byggd i övrigt.
Det förutsätter en orörd topp i teorin. Planas toppen det minsta lilla minskar också frigångsvinkeln. Jag kan meddela att inte ens en orörd topp klarar sej från att sätta ventilerna i kolvarna vid fullt utnyttjande av justeringsmånen i praktiken dock. Jag har testat det på flera motorer, men då dragit för hand för att inte orsaka skador och samtliga har ventilerna gått i kolvarna strax innan ändlägena.
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]