Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sjuksköterskan
Gott folk !

Idag var jag ute och körde i vanlig ordning med min fina V70 Classic -00 när det plötsligt började låta illa från höger fram och vibrera i ratten. :( Det hela försvann efter en liten stund och jag tänkte inte mer på det, men i höjd med Sunderby sjukhus på väg 97 började det låta igen och vibrera en aning i ratten för att åter försvinna. Så höll det på. Kom och gick men enbart i lite högre farter (80 km/h och uppåt). Stannade en stund senare för att tanka och passade då på att pumpa däcken. Noterade då att höger fram var ordentligt varmt :shock: medan övriga hjul var svala. Även en aning sot på den nyss tvättade hjulsidan. Vad tror ni jag har för problem ? Är det hjullagret (bytte på vänster fram förra året och kan tänka mig att höger fram, som hängt med sedan bilen var ny, är i rätt dåligt skick) eller kan det vara anliggande bromsar ? :| Har bokat tid hos min lokala märkesverkstad i slutet av nästa vecka.

Hälsningar
Sjuksköterskan
av semmelman
Fälgen kan bli varm av hjullagret ja.
Fast jag tror aldrig jag känt ett dåligt hjullager i ratten på det sättet, då har det gått långt över tiden i så fall.
Jag skulle inte sätta pengar på nåt, låt verkstan avgöra. Men skulle jag tvingas gissa så hjullagret ja. :)
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av taxi
En till som tror broms här, när skivan blir riktigt varm så har jag fått vibrationer pga det! Sen när skivan svalnar kan den bli mindre skev och sluta orsaka vibrationer helt plötsligt. Men kör inte överdrivet mycket med bilen innan du vet vad det är!
av thev70man
Sjuksköterskan skrev:Gott folk !

Idag var jag ute och körde i vanlig ordning med min fina V70 Classic -00 när det plötsligt började låta illa från höger fram och vibrera i ratten. :( Det hela försvann efter en liten stund och jag tänkte inte mer på det, men i höjd med Sunderby sjukhus på väg 97 började det låta igen och vibrera en aning i ratten för att åter försvinna. Så höll det på. Kom och gick men enbart i lite högre farter (80 km/h och uppåt). Stannade en stund senare för att tanka och passade då på att pumpa däcken. Noterade då att höger fram var ordentligt varmt :shock: medan övriga hjul var svala. Även en aning sot på den nyss tvättade hjulsidan. Vad tror ni jag har för problem ? Är det hjullagret (bytte på vänster fram förra året och kan tänka mig att höger fram, som hängt med sedan bilen var ny, är i rätt dåligt skick) eller kan det vara anliggande bromsar ? :| Har bokat tid hos min lokala märkesverkstad i slutet av nästa vecka.

Hälsningar
Sjuksköterskan
Har du tänkt på om du bromsar när det skakar och låter illa, så fall är det bromsen.
av Toffelhjälten
Kan vara ett bromsok /skeva skivor , alt hjullager (skulle tippa på bromsok)
Men ta bort bromsklossarna och prova känn hur kolvarna går på oket :)
av Sjuksköterskan
Hej forumvänner !

Nu står bilen åter i garaget efter dagens besök hos min lokala märkesverkstad (Nordiska Bil i Luleå) och eder sjuksköterska är några tusenlappar fattigare. Det var mycket riktigt kärvande bromsok och slitna bromsklotsar som byttes ut på hö framhjul. Verkstaden fixade ett litet läckage på den nedre kylarslangen och bytte kupéfiltret också av bara farten, så pärlan är i toppskick. Inte billigt förstås, men ett fint bemötande och bra jobb gör att jag förblir trogen kund så jag är sammantaget ändå nöjd.

Vänligen
Sjuksköterskan

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]