Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nileswed
#35356
Är på gång att bli Volvo ägare och forum deltagare. Är sugen på en 850 Turbo B5234FT 225 HK, -94 el -95 . Förstärkt koppling och tätare stegad manuell växellåda. Det låter väl bra? Gumman ville ha en s40 men jag sa att det bara e skit! Stämmer det?

Är det nåt att tänka på förutom rostade abs kransar?

PS varför skriver så många att de har en 850 T5? Det finns väl inte ens?
Endast Gul 850 T-5R finns väl?? Dessa människor?!
Användarvisningsbild
av Tomas O
#35365
Det låter bra, ingen s40, det är riktiga rosthögar.

850 T5R finns bara i gul färg, även kallad t-gul och finns endast i årsmodell -95
av nileswed
#35446
Hur mycket drar en 225hk 850 turbo? Är det en 2.0 eller 2.5 liters motor?

Jag skulle tippa på en liter milen va??
Användarvisningsbild
av jizzels
#35496
har en c70 t5 2,0, blandad körning e den billigare än 2,3. körde ca. 12 mil häromdagen både i storstad med rödljus och landsväg med 110 på farthållare. när jag jag kom hem så stog sammanställningen på 0,7 liter milen. kompisen har 2,3 å kommer sällan ner under litern milen / Peter
Användarvisningsbild
av calle_g
#35557
Har haft en 850 Turbo nu i drygt 5år och 12.000mil och kan säga så mycket som att det absolut inte är någon billig bil att äga. Bränsleförbrukning i genomsnitt 1.2liter milen blandad, vintertid stad har jag haft 1.6 och landsväg på sommaren 0.9. Sen är försäkringen inte att leka med och dyrare blir den i takt med att alla 18åringar lyckas få råd att köpa dem och kvadda en vecka senare samt att mycket delar inte är samma som till sugmotorerna. T.ex är tändstiften i platina eller någon annan specialmetal (~1000kr/5st, köp original annars kan du får problem), förstärkta drivknutar (~3000kr/st), vevhusventilationen är lite speciell och sitter ändå jävligare till än på en sugis, det går i 6liter skitdyr olja vid byte var 1500mil (fuska inte med oljan, det kommer obönhörligt slå tillbaka på ett eller annat sätt) m.m men varför har jag då haft min så länge? Det är en rolig bil på många sätt, rost förekommer inte (iaf inte på min), man åker ganska bekvämt och rymligt samt att man blir väldigt sällan frånåkt vid rödljusen =)
av nileswed
#35581
Sånt tänker man inte på...Tack
av Burken
#35862
jizzels skrev:har en c70 t5 2,0, blandad körning e den billigare än 2,3. körde ca. 12 mil häromdagen både i storstad med rödljus och landsväg med 110 på farthållare. när jag jag kom hem så stog sammanställningen på 0,7 liter milen. kompisen har 2,3 å kommer sällan ner under litern milen / Peter
farthållare på min c70 T5 så ligger jag på 0,87L/mil

och då kör man som en kärring (110km/h)

gasar man blir de snabbt mer :twisted:

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]

Vad är det du undrar över??