Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel28
Har en Saab 9-3 -00 med en Britaxbarnstol i (årsmodell 2006 på stolen).
Har precis köpt en 855 2,5 GLT 1995 som till min förvåning inte passar med vår bilbarnstol, det fattas ungefär 10cm för bältet att passa fram såväl som i bak.

Nu blir det att köpa ny stol som passar till 855:an också :(. Har någon annan denna kombination saab och volvo som vet vilka barnstolar som passar?
Användarvisningsbild
av ketto
Skaffa en sån här om du har nyfödd baby,hur bra som helst!
Akta Graco
Bild
Bild
[/img]
Användarvisningsbild
av CarMan
Tror det finns ett längre bälte att köpa!
men jag kan varmt rekomendera barnstolen på bilen, har e likadan & det är hur smidigt som helst att slippa fiffla med bältet.
fast jag kör min son på bilens säkraste plats.. Mitten bak!
Användarvisningsbild
av Ericsson
Vet inte om bältet är lika kort på en V70N,men vi har Maxi Cosi Mobi som funkar med bältet.

(F.ö. passade stolen bra i en Audi A4 -97)

Ändå funderat på att byta stol till Volvo-stolen för att jag inbillar mig att den passar lite bättre i volvon, men jag saknar möjligheten att enkelt kunna tilta stolen med kotten i. Ibland är den bästa säkerhetsdetaljen just att han sover lugnt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ericsson skrev:Vet inte om bältet är lika kort på en V70N,men vi har Maxi Cosi Mobi som funkar med bältet.

(F.ö. passade stolen bra i en Audi A4 -97)

Ändå funderat på att byta stol till Volvo-stolen för att jag inbillar mig att den passar lite bättre i volvon, men jag saknar möjligheten att enkelt kunna tilta stolen med kotten i. Ibland är den bästa säkerhetsdetaljen just att han sover lugnt.
om du kör bilen ska stolen inte vara tiltad.
han måste sitta upprätt far att klara en krock, då fördelas vikten överhela ryggen.
om han är tilltad så kommer han att få mer tryck på axlarna.
Jag har nån så där skala på min stol & det är väldigt upprätt dom ska sitta
Användarvisningsbild
av Ericsson
CarMan skrev: om du kör bilen ska stolen inte vara tiltad.
han måste sitta upprätt far att klara en krock, då fördelas vikten överhela ryggen.
Jovisst, men om du ser på din "skala" så ser du att det är ett intervall inom vilket det är OK. Det är ju inte så mycket det handlar om, men tillräckligt för att huvudet ska åka lite bakåt istället för att hänga framåt när han somnar. Liten justermån men nog så värdefullt ibland.

Enligt samma resonemang så sitter han fram då han är grymt mycket nöjdare då han kan kolla in mig (och frugan förstås när hon kör).

/U
Användarvisningsbild
av CarMan
Ericsson skrev:
CarMan skrev: om du kör bilen ska stolen inte vara tiltad.
Jovisst, men om du ser på din "skala" så ser du att det är ett intervall inom vilket det är OK. Det är ju inte så mycket det handlar om, men tillräckligt för att huvudet ska åka lite bakåt istället för att hänga framåt när han somnar. Liten justermån men nog så värdefullt ibland.

Enligt samma resonemang så sitter han fram då han är grymt mycket nöjdare då han kan kolla in mig (och frugan förstås när hon kör).

/U
ja jag kan ha stolen presis så huvet faller bakoå istället för framåt.

Vår sån stor trivs mad att sitta bak.
där kan han bli servad med allt av den som inte kör bilen!
att han inte kan se mer än en av oss är inte konstigare i bilen än vid andra sitruationenr när man bara är en förelder
Användarvisningsbild
av Ericsson
CarMan skrev: <snip>
att han inte kan se mer än en av oss är inte konstigare i bilen än vid andra sitruationenr när man bara är en förelder
Jovisst igen,men tyvärr är det ju bara en av oss som är föräldralediga åt gången, och denne måste ju framföra fordonet i brist på annan chaufför ;-)

Barn är olika, vissa är nöjda att sitta själv där bak, medans andra startar en symfoni som omöjliggör allt tankearbete och sätter igång stresshormonet på infarktskalan.

/U
av Daniel28
Tack för alla svar! Åker till Babyproffsen idag och beställer.
Användarvisningsbild
av Loner
ketto skrev:Skaffa en sån här om du har nyfödd baby,hur bra som helst!
Akta Graco
Bild
Bild
[/img]
Ja en sån hade jag i min gamla 854:a, och ett tag i V70N:en, inga problem med bälteslängden där.
DU kan ju köpa basenheten lös oxå, om du vill ha en bas i båda bilarna, om ni nu växlar bil ofta, annars "går" det att sätta själva stolen utan bas i en bil, men då måste man krångla med bälten och ha sig.

Till 850 finns annars sk amerikabälten som skall vara ca 1 dm längre.

/L
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]