- mån 31 jan 2011, 22:34
Hei. Bor i belgien och min gamla fina 965 fr -91 börjar krokna så jag slog till på en v70tdi -98 när tillfälle bjöds i fredags. En ägare, åkare med egen lastbil, har varit noggrann. Nybesiktigad utan anm, gått 24 000 mil. Stor service gjord vid 20 000 mil, alla remmar bytta. Jag aldrig haft en diesel men känner till 960 bra så jag undrar mest över motor och kanske andra tips som har med årsmodellen att göra. Funkade helfint vid provkörning. En mycket kunnig volvo mek som jag har förtroende för vad med privat och godkände men gjorde ju ingen detaljerad besiktning. Priset var 2500 euro.
Vad är det man inte får slarva med och vad ska man hålla särskild koll på? vad är kamremsbytesintervallet?
Här iutanför Bryssel brukar det inte vara så förbenat kallt på vintern som det varit de senaste två åren så det finns ingen särskild värmare för bilen. Ägaren har haft för vana att låta både sin lastbil och den här bilen gå på tomgång tio minuter innan avfärd för att undvika att varva upp en kall motor (han bor på landet) men det kan vara svårt att hinna med och är väl tveksamt ur miljösynpunkt. Vad bör/kan man göra innan start med en kall V70tdi?
Vad är det man inte får slarva med och vad ska man hålla särskild koll på? vad är kamremsbytesintervallet?
Här iutanför Bryssel brukar det inte vara så förbenat kallt på vintern som det varit de senaste två åren så det finns ingen särskild värmare för bilen. Ägaren har haft för vana att låta både sin lastbil och den här bilen gå på tomgång tio minuter innan avfärd för att undvika att varva upp en kall motor (han bor på landet) men det kan vara svårt att hinna med och är väl tveksamt ur miljösynpunkt. Vad bör/kan man göra innan start med en kall V70tdi?
- By HakanF