Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanT5
Hej tänkte höra med er.
Min V70 drar olja ca 1 liter på 10 mil, den ryker inte har sett att ja får olja i vattnet så ska trycka oljekylaren och se om det bubblar i expantions kärlet.
Men finns det något mer ställer där vatten och olja skulle kunna komma i kontakt med varandra?
Får inge vatten i olja utan bara olja i vattnet.
Ska ut ikväll i garaget och trycka kylaren men tänkte om ja ska kolla något mer när ja ändå är där.
av Frostis
Kolla om vevhus ventilationen inte är täppt så det trycker ut. Kollat olje dropp under bilen.
av ejon
Gör så här, ha igång bilen och ta ur oljestickan och sätt fingret för röret så den stryps och släpp, pyser det eller ryker det ut då så är det din vevhusventilation som måste rengöras. Om inte detta är felet bör du se över din turbo, känn på axeln.
MVH
Användarvisningsbild
av StefanT5
Turbo ny bytt för 100 mil sedan.
Vevhuset är rengjort när ja bytte motor för 200 mil sedan.
Så fundering är bara om det finns vatten och olje kanaler som ligger nära i motorn?
Har beställt kylaren orka inte trycka den utan byter så vet ja den är bra.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Sen så om turbon skulle va väck och den skulle ta så mycket olja skulle det va helt svart bakom bilen men den ryker inget.
av punkt84mm
Hade liknande problem på min T5a, det visade sig, första gången, att det var återcirkuleringsröret till turbon som läkte då och det hamnade på bärarmen så det "droppade" knappt något! Andra gången var det främre vevhuspackningen som satt snett, då sprutade det visserligen olja!

En liten notis bara: LITA för fan inte på någon som säger att topplockspackningen har gått bara för att du har olja i vattnet/vatten i oljan! Vi fick det till svar av både Volvo och hobbymeckare, bytte topplockspackningen (13.000,-), efter 200 mil skar motorn och det pumpade ut olja ur expansionskärlet, blev ett motorbyte då (25,000,- inkl. jobbet), och sen visade det sig att det var kylaren som var trasig, hade kunnat komma undan med va. 2.000,- istället för nästan 40.000!
Användarvisningsbild
av StefanT5
Nej klart men testa kylaren men bubbla inget när ja testa men bytte kylaren ändå.
Ser inge olje spill under bilen heller har den i garage så det borde komma.
Får se om det slutar försvinna olja nu efter bytet.
Har ju bytt motor för ett år sedan och turbo i sommar så men men vi får se.

Volvo V70 -15. Har precis bytt bromsok (VF) till […]

Ärendet är ju löst, men till min V7[…]

Sålda :-)

Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]