Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Idag konstaterade jag att reservdelar från Biltema är rent skräp. Köpte i november två stycken hjullager till min S70, då det var dags att byta.
Fick hjälp av min kollega att sätta dit dom nya på plats. Det var skönt att slippa oljudet tills idag. Var på väg hem till Stockholm från Linköping.
Började närma mig Södertälje, vad händer, lageroljudet är tillbaka. Då har jag alltså kört ca 500 mil med dessa hjullager.

En sak vet jag iallafall: N O M O R E B I L T E M A ! ! ! !

Är det någon som vet var man kan köpa riktiga lager som SKF billigt?

Tack för svar....
av *pettson*
StefanT5 skrev:Ja köper mina lager på Momentum om du har numer på dom är det lätt.
Momentum får inte sälja SKFs lager till bilindustrin.. Om dom då inte förekommer som maskinlager.
av *pettson*
volvofreak skrev:Hallå!

Idag konstaterade jag att reservdelar från Biltema är rent skräp. Köpte i november två stycken hjullager till min S70, då det var dags att byta.
Fick hjälp av min kollega att sätta dit dom nya på plats. Det var skönt att slippa oljudet tills idag. Var på väg hem till Stockholm från Linköping.
Började närma mig Södertälje, vad händer, lageroljudet är tillbaka. Då har jag alltså kört ca 500 mil med dessa hjullager.

En sak vet jag iallafall: N O M O R E B I L T E M A ! ! ! !

Är det någon som vet var man kan köpa riktiga lager som SKF billigt?

Tack för svar....

:lol: Riktiga lager.. välkommen till 2000 talet då allt ska gå sönder i förtid. Det är nog bara i maskinvärlden det forfarande finns riktiga lager med riktiga toleranser och framförallt riktiga fettmängder (eller ofettade där man sköter det själv så det blir korrekt.)Där tätningar faktiskt är tätningar och inte nån billig plast som ser bra ut i första anblicken, låter lite cyniskt men tyvärr är det så.
Jag för förmoda att du gjort allt enligt konstens regler med alla moment till drivaxlar och sånt, annars är du själv vållande till problemet. Det är ju koniska lager som hålls ihop med drivaxelns förspänning, har du då fel moment, blir det fel glapp och tja sen är det utför.
Men det är säkert korrekt gjort. Konstigt nog känner hursomhelst inte jag särskilt många med momentnycklar som tar såna moment (om du inte har dom nyare naven med centrumbult).
Då är det bara att slänga upp dom på disken och återlämna dom och få två friska.
SKF har precis samma fina kvalite. Konstigt nog går lagren 20-25000 mil när man köper bilen, men har man riktig tur, ja då kommer man 2500-3000 mil på eftermarknads av samma sort. Märkligt nog spelar det normalt sett ingen roll om du rullar på SKF, timken eller *biltema*
Att du just kom 500 mil är inte normalt som sagt för nåt lager så det är bara att lämna in på garantin.
av *pettson*
StefanT5 skrev:Ja jag va bara till momentum här i Oslo och de gav mig utbytes kan hända det är lager för maskin inte vet ja men de mätta lagret och ja fick ett annan.
Mätte lagret?.. Det är hela lagerhubbar till en S70 som det sitter två lagerenheter i.
Ja de tog iallafall in det gamla lagret sen beställde de nytt åt mig.
Är 1,5 år sedan så mins inte numret hos dom.
Vet ja inte om de gjorde det för att vi handlar en del via jobbet hos dom och de va säljaren där som ordnade det med våran rabatt.
av *pettson*
Lite intressant eftersom jag med flera tidigare försökt handla hos momentum i t.ex linköping. Men då har man både sagt och visat oss på papper att dom inte får sälja fordonsrelaterade lager. Endast lager som hör hemma i maskinvärlden är dom lager man får sälja enligt överenskommelse med lagerfabrikanterna. Hur Norge gjort vet jag inte..
av Exs
Det vore ju guld värt att få fram momentums nummer på lite olika lager, så behöver man inte säga att det är till en bil just om man beställer :)
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]