Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Guilty
Hej, jag är ny här och har letat igenom 20 sidor efter vettiga svar men inte hittat något bestämt som sätter fingret på mina bekymmer :???:
Jag har en 850 -95 10v Automat 30 000mil, jag vet, en riktigt tråkig modell o just inkörd :wink:

Har haft ett problem en längre tid, när den stått i mer än ett dygn startar den men lägger sedan av när den blir "varm", om den så bara står på tomgång eller att jag kör, sen startar den inte på ca en timme!!
Det har jag iofs vant mig vid men kan inte fatta vad det beror på?? Surar den ner sig tro o varför isf??

Sen fick jag STÖRRE problem här i vinter kylan, den gröna varningstriangeln (lambdalampan??) började lysa och bilen gick illa, jag blev tvungen att leta gas/dragläge.. Fick upp massor av felkoder men inga efter att jag nollade dom :???: Bland annat sa den fel på kontakt Insugstemp, tomgångsregulator, lambda, m.m....

Den går "bra" ibland men växlar upp alldeles för tidigt och ner alldeles för sent o går gärna på färre än 5 cylindrar, kick-down fungerar inte heller längre..

Står jag på N och varvar går det bra upp till ca 1700 varv sen börjar den bluddra o pendla mellan 15 o 2000 varv..

Har bytt stift, rotor, lock, luftfilter, även kollat slangar..
Tomgångsmotorn verkar kärva lite men kan den verkligen framkalla detta?? Eller är det den och mer därtill som antagligen behöver bytas??
Ska även byta Insugstempen, men den bör väl inte vara boven??

Förstår om ni inte orkar med att lägga energi på detta men är tacksam för ALLA råd o tips som NI kan ge mig..

Mvh Cristoffer
av Guilty
Kan även säga att jag fått ett tickande ljud motorn..
BARA när den står på tomgång!!
Höjer jag varven minimalt slutar det!!
Lyftare eller vad tror ni??
av *pettson*
Guilty skrev:Kan även säga att jag fått ett tickande ljud motorn..
BARA när den står på tomgång!!
Höjer jag varven minimalt slutar det!!
Lyftare eller vad tror ni??
Snarare en varning om att du behöver åtgärda ditt oljetryck.
Börjar tryckare eller tryckarna låta på tomgång men det försvinner om du höjer varvet aldrig så lite så är oljetrycket lågt i toppen.
Brukar bero på just slam i oljetråget.
Bort med oljetråget, skura ur det ordentligt. Tvätta av eller byt oljepickupen. I med ny olja och nytt oljefilter så bör det vara tyst.
Hade det låtit hela tiden hade jag sagt att det var en eller flera slitna tryckare.
av Guilty
Ok, TACK Pettson, då ska jag fixa med det i helgen ;)

Har du några tankar om varför bilen går så dåligt för mig?
Jag kanske inte beskriver det så bra men känns svårt att förklara exakt, men idag testade jag lite olika körstilar och det jag blev mest konfunderad av var att vid gaspådrag i exempelvis rondell eller kraftig kurva började bilen gå väldigt orent tills det blev rakt igen, då gick han på alla cylindrar igen men va som vanligt väldigt slö och växlade på d lägre växlarna vid 2000 varv och d högre växlarna drog den till ca 3000!?!?!? :???:
av Kena
Guilty skrev:Ok, TACK Pettson, då ska jag fixa med det i helgen ;)

Har du några tankar om varför bilen går så dåligt för mig?
Jag kanske inte beskriver det så bra men känns svårt att förklara exakt, men idag testade jag lite olika körstilar och det jag blev mest konfunderad av var att vid gaspådrag i exempelvis rondell eller kraftig kurva började bilen gå väldigt orent tills det blev rakt igen, då gick han på alla cylindrar igen men va som vanligt väldigt slö och växlade på d lägre växlarna vid 2000 varv och d högre växlarna drog den till ca 3000!?!?!? :???:
Kan det ha något med bränsletanken att göra, spelar det någon roll om du svänger höger eller vänster?
av *pettson*
Gör en kontroll på ditt bränsletryck. Det låter som om pumpen har svårt att suga upp bensin? Särskilt då när det skvalpar runt, trots att pumpen sitter fördjupat för att minimera detta.
av Guilty
Byter bränslefilter och kollar trycket när jag ändå byter olja och rengör...
MEEN jag har fortfarande skumma problem med bilen som inte kan påverkas av det jag nu ska åtgärda......

Varför fungerar inte kick-down exempelvis??
av *pettson*
Guilty skrev:Byter bränslefilter och kollar trycket när jag ändå byter olja och rengör...
MEEN jag har fortfarande skumma problem med bilen som inte kan påverkas av det jag nu ska åtgärda......

Varför fungerar inte kick-down exempelvis??
Förmodligen fungerar det inte för att du har en spjällägesgivare som inte fungerar. Förmodligen kan det vara så att du har en kod på den. Det skulle naturligtvis förklara problemet med bluddret, istället för ett bränslefel, eller ja, bägge blir bränslefel i slutändan. Antingen ett mätfel, eller ett flödesfel. Bilen mäter hur mycket du gasar, och hur fort du gasar, för att räkna ut dels till växellådan och dels till tändning och bränsle. Eftersom du kör 10V motor har du också en vacumslang som går mellan motorn och mapsensorn. Kolla skicket på denna..
Läs gärna ur A1 också för att se om lådan har nån åsikt.
av Guilty
STORT TACK till er som egagerat er i mina problem :D

Problemet ser ut att ha varit spjällhuset!!!
Va in i h*****e fullt med olja o annat skit i slangar o huset!!!
Nu är det rengjort och det blev som ni förstår en otrolig skillnad,
meeeeeeeeeen ;)
ETT fel återstår, får inte bilen att växla ordentligt, kick-down fungerar numera men drar inte på utan växlar upp o ner hela tiden...
Om jag gasar lugnt går det bra och den växlar otroligt fint vid 2500 varv men vid gaspådrag dummar den sig med växlingar, typ att med sporten i växlar den inte förrän vid typ 5500 även om jag släpper på gasen!!!

Får inte upp några felkoder på lådan och numera inga på motorn heller ;)

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]